At erhvervslivet bløder kan ingen efterhånden være i tvivl om. Men hvad gør de virksomheder, der ikke bruger lønpakkerne, for at finde alternativer til virksomhedens normale indtægt?

For Andreas Bjørn Madsen og Kamilla Papsø Andersen, der danner par både privat og professionelt og sammen har marketingvirksomheden PAPBJØRN ApS, blev svaret kirkerne.

Trøjborg-virksomheden arbejder normalt med digital marketing og videoproduktioner til store og små virksomheder. Men i den første uge af Corona-lockdown mistede de, som så mange andre, alle opgaver og dermed også månedens kommende indtjening. En yderst kritisk situation, når virksomheden udgør begges levebrød.
”Vi blev ret hurtigt enige om, at vi skulle satse på at klare os igennem skærene selv. Og simpelthen omlægge strategien i virksomheden.” siger Andreas.

Udover begge at være økonomisk afhængige af virksomheden, venter parret også deres første barn til september:
”Ja, vi blev nødt til at gøre noget. Særligt fordi min barsel bliver beregnet på de her måneder; marts, april, maj og juni. Midt i en national krisetid – skønt…! De måneder er ultra afgørende for, hvordan min barsel bliver hele næste år.” siger Kamilla.

Heldigvis ventede nye og anderledes muligheder.
For påsken – kirkens største og vigtigste højtid – står for døren. Og trods hele polemikken omkring, hvorvidt kirkerne skulle åbne op før tid eller ej, så forblev kirkedørene altså lukkede.

Fordelt over de næste dage, producerer tomandsteamet fra Trøjborg 10 online påskegudstjenester for kirker rundt om i landet.
”Det er lidt ironisk – jeg tror aldrig, jeg har været så meget i kirke, som før de blev nødt til at lukke dørene. Vi er oppe på 12 gudstjenester nu og der er flere på vej.” siger Andreas. 

Optagelserne af kirkevideoerne har været afholdt næsten manisk og efter Sundhedsstyrelsen anbefalinger med så få involverede som muligt, ingen håndtryk, masser af handsker og afspritning af mikrofoner og udstyr. Nu følger produktionstiden i den kommende uge med arbejdsdage fra morgen til midnat for at nå at kunne sende påskens fem gudstjenester ud til de forskellige kirker. Men strategien ser ud til at virke:
”Selvom det startede virkelig skidt ud med aflyste opgaver for 30.000 kr. på få dage, så ender marts da med at blive vores omsætningsrekord. Hallefuckinglujah!” siger Kamilla begejstret. Onlinegudstjenesterne er en nytænkning og digitalisering af kirkerummet, som også gavner kirkerne:
”En af vores kirker har måske plads til 300 traditionelle kirkegængere, men får 2000-3000 digitale kirkegængere. Og flere, også uden for sognet, ser med.” siger Andreas.
Kamilla supplerer:
”Ja, de når altså virkelig langt ud. Også til nye grupper – hørehæmmede for eksempel. Min mormor på 89 år, der har minimal hørelse tilbage og som desværre også er ret isoleret i de her tider, har virkelig nydt de her tekstede udsendelser. Der er også flere i min omgangskreds, som aldrig går i kirke ellers, der har set med. Jeg tror, det giver noget nærvær, en form for fællesskab og refleksion, som mange har brug for pt.”

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer