Fredericia Kommune har længe haft fokus på et styrket erhvervsliv i kommunen, og i forbindelse med sundhedskrisen har kommunen igen vist vilje til at skabe de bedst mulige rammer for erhvervslivet. Dette er sket ved at iværksætte en række initiativer, der skal bidrage til at afhjælpe situationen så meget som overhovedet muligt. 

Borgmester Jacob Bjerregaard havde i dag inviteret erhvervslivet i Fredericia til at deltage i et online dialogmøde, hvor han fortalte mere om de lokale initiativer, og hvor CEO Jacob Nielsen fra Erhvervshus Sydjylland, Jobcenterchef Sanela Ljeskovica og Erhvervsdirektør Kristian Bendix Drejer også deltog med indlæg fra hver deres organisation.

Borgmester i Fredericia Kommune, Jacob Bjerregaard bød velkommen og fortalte om den lange række af initiativer, der er sat i søen i forbindelse med coronakrisen.

Han sagde blandt andet: 

“Vi er meget taknemmelige for jeres bidrag, og vi har håndteret krisen i fællesskab på tværs af interesser. Tak for det. Derudover har kommunen iværksat en række initiativer, som f.eks. webportal, anlægningsinvesteringer på i alt 400 millioner kroner. Jeg er sikker på, at det kommer til at booste vores beskæftigelse,” sagde Borgmesteren og fortsatte: 

“Vi har fremrykket investeringer og udbetalinger, anbefalet alle at støtte op om byen, og ellers svare og hjælpe alle bredt og hurtigt.” 

CEO hos Erhvervshus Sydjylland, Jacob Nielsen gav også en status, og fortalte blandt andet, at man kunne søge op til 100.000 kroner i støtte til rådgiverstøtte indenfor digialisering.

“Vi har kørt et tæt parløb, som altid. Vi har haft lytteposter ude, alle henvendelser og gode ideer er bragt videre til Fredericia Kommune. Vi lavede også en lokal taskforcegruppe i forbindelse med COVID-19. Den gruppe har fået mange henvendelser vedrørende hjælpepakkerne, omsætningstab, forretningen etc. Så det har virket som en god støtte til vores medlemmer i denne svære tid,” sagde Erhvervsdirektør Kristian Bendix Drejer.

Sanela Ljeskovica, Jobcenterchef i Fredericia gav en status på arbejdsmarkedsområdet bl.a. med de typer af henvendelser jobcentret har fået og hjulpet med samt hvilken effekt, situationen har haft på ledighedstallet i Fredericia.

“Det er fra mange forskellige brancher, at vi modtager nyledige. I starten var det meget hotel- og restaurationsbranchen. Nu møder vi også handel og transport. Vi har nok ledigt arbejdskraft, og vi ved også, at det ikke er alle virksomheder, der er ramt. Det går også godt nogle steder,” sagde Jobcenterchefen og opfordrede virksomheder til at bruge dem som sparringspartner i forhold til den lokale arbejdskraft.

“I Jobcentret har vi også oprettet en hotline til jer virksomheder. De henvendelser vi har haft pt. har været blandet. Nogle har ringet vedrørende rekruttering – i alt 10 henvendelser på dette felt. Det er dejligt, at der stadig er gang i hjulene, men vi har også løst en række opgaver i forhold til, at der har været brug for ekstra bemanding i forhold til skolernes og daginstitutionernes ekstra rengøring. Mange benytter sig også af lønkompensationsordningerne, hvilket måske også er blandt årsagerne til at tilmeldingerne er lidt lavere i Fredericia end på landsplan og i regionen.”

“Jeg har talt med mange af jer, og jeg hører, at I har brugt hjælpepakkerne, det er godt. Men der er også nogle af jer, som ikke rigtigt kan bruge pakkerne, og sådan noget må I også gerne melde ind, så skubber vi det videre nationalt. Vi ved også, at vi ser ind i en globalsituation, derfor er der også nogle store mørketal i forhold til beskæftigelsestallene. Det er vi meget opmærksomme på. Vi er inde i en stor sundhedskrise, men også en økonomisk krise, som vi kigger ind i og skal kæmpe med i lang tid. Vi har derfor fremrykket investeringer, det kommer til at give muligheder for håndværksbranchen, men også rådgivningsbranchen, der er en del af investeringen her.”

Læs også

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer