Forside Erhverv Er du til store maskiner og god løn, så er togklargøringsuddannelsen noget...

Er du til store maskiner og god løn, så er togklargøringsuddannelsen noget for dig

DEL
Foto: Thomas Lægaard - Fredericia AVISEN

Fredericia AVISEN besøger EUC Lillebælt, en uddannelsesinstitution som vokser og følger med tiden. Jeg ved ikke ret meget om togklargøringsuddannelsen, derfor besøger jeg i dag skolen i Erritsø for at blive klogere.

Mange unge er i tvivl om, hvad de vil være, og udbuddet af nyere uddannelser gør det ikke lettere. Togklargøringsuddannelsen er måske ikke så kendt, men den er lukrativ på flere måder. Jeg møder Uddannelseschef Hugo Nielsen, som blandt andet har logistik og transport som ansvar og Klaus Bang, der er koordinator i forhold til samarbejdspartnerne omkring uddannelsen.

Togklargøringsuddannelsen

EUC Lillebælt fik uddannelsen i en udbudsrunde i 2015 og den praktiske del af uddannelsen foregår hos DB Cargo. Man skal være kvalificeret gennem et grundforløb på 20 uger, der er også andre veje som erfaring og anden uddannelse.

“DB Cargo overtager godskørsel fra DSB, og DB largo kører med tre terminaler, en i Taulov, en i Fredericia og en i København, men det er i høj grad en lokalforankret uddannelse”, siger Hugo.

Uddannelsen er struktureret med praktik og en skoleperiode. Man er på EUC i Erritsø, hvor skoletiden forløber over ca. ni uger. Den resterende del af tiden er eleverne i virksomheden, der er de dels i praktik, men får også uddannelse, mens de er der.

Grunden til at noget af uddannelsen foregår på terminalerne er, fordi der ikke kører godsvogne på skolen. Jobbet består meget i at rangere og laste gods, så derfor giver det god mening, at man lærer at styre de store maskiner, hvor de er.

“Man skal lære meget om sikkerhed, og skal have logistisk forståelse, på den måde, at man som togklargører kobler godsvogne af og får sat dem sammen på den rigtige måde, for at få dem et andet sted hen. Det kræver, at man skal være meget dygtig til at sætte sig ind i forskrifter og bekendtgørelser. Hele jernbanedriften er bygget omkring Bygge, bolig og trafikstyrelsen i København. De har bestemt reglerne, og det er lidt indviklet. Man får et Litra A-bevis til at køre med gods, hvor der ikke er passagerer i vognen. Det som nogen gør bagefter, er at de tager Litra B-bevis og så kan komme til at køre med passagerervogne”, siger Hugo.

Her er nogle af de krav, som man skal kunne opfylde:

  • Har fysik og helbred til hårdt fysisk arbejde
  • Er indstillet på at arbejde udendørs
  • Kan samarbejde med andre og overholde tidsplaner
  • Har fokus på kvalitet og detaljer
  • Er opmærksom på miljø og sikkerhed
  • Er serviceminded
  • Er indstillet på skiftende arbejdstider og weekendarbejde

“Det er et fysisk hårdt job, hvor man kan gå op til otte km i sporet i løbet af en dag, det er ikke ud ad lige vej, da det er belastet gang. Man kan være under togene til kontrol og kan blive beskidt af det. Det er 24 timer i ugen, syv dage om ugen, så man skal være klar på lidt af hvert vejrmæssigt“, siger Hugo.

Der starter uddannelse op igen efter sommerferien næste år, men der er nogle seriøse krav. da sikkerheden står forrest, når det kommer til tog, eleverne skal blandt andet cleares hos PET og have ren straffeattest.

“Eleverne får opgaver med forskellige informationer og skal resonere, det er fordi, man skal handle konsekvent. Helbredsgodkendelsen er også skarp i forhold til at få for højt blodtryk og det med, at man har fået sjov tobak eller alkohol går slet ikke, når man skal arbejde. Problemet er når det går galt, de få gange det gør det, så går det rigtigt galt med de store maskiner. Derfor betyder sikkerheden alt”, siger Hugo.

“Der findes togklaregøreuddannelsen med to specialer. Der er persontog og godstog, den med persontog ligner meget det DB Cargo, men der er samarbejdet med DSB. Der er man typisk på endestationerne og henter toget, når det ankommer og henter det tilbage til klargøringscentral og laver noget eftersyn i forhold til om toget kan komme tilbage til kørsel igen. Der er nogle mindre reparationer, som de tager sig af, fx. den uddannelse her, som er ny for os, og her har vi praktikstedet i København. Den er ikke så fysisk krævende, og den er ikke så meget i det åbne, men den rummer samme sikkerhedskrav og har et endnu større krav i forhold til skiftende arbejdstider”, siger Klaus.

Lønnen er meget attraktiv som lærling, specielt hvis man er over 25, og som fastansat efter uddannelse er det ikke unormalt at man lander godt over 40.000 kroner om måneden før tillæg.

Hugo afslutter, “Vi er den eneste skole i Danmark med uddannelsen, og vi har et skolehjem lige her omme bagved, det er kun fem år gammelt og flot. Eleverne er glade for at bo her, det bliver du også, hvis du vil påbegynde denne uddannelse”.

Ønsker du at vide mere så kontakt Klaus på EUC eller læs mere her.

DEL