Stolen vakler under transportminister Benny Engelbrecht. Det står klart efter, det er kommet frem, at han har tilbageholdt beregninger om klimapåvirkning i forbindelse med forhandlingerne om infrastrukturaftalen sidste år. Det har fået støttepartierne til at ytre skarp kritik.

– Flere partier har kritiseret mig for ikke at offentliggøre nogle klimatal for sidste års infrastrukturplan. Der er blevet sat spørgsmålstegn ved, om jeg har løjet, vildledt eller bevidst tilbageholdt tallene af politiske årsager, skriver transportminister Benny Engelbrecht i et opslag på sin Facebook-side.

Dette gør han i et opslag, hvori han også bedyrer sin uskyld, at regnemetoderne endnu ikke var klar, samt at de ikke var konsolideret tilstrækkeligt i forhold til at skulle bruges i politiske forhandlinger. Dette kan meget vel være rigtigt, men om ikke andet har det givet uro hos både SF og Enhedslisten. De to støttepartier har været til krisemøder og torsdag skal transportministeren i åbent samråd og forklare sig i sagen. Der er ingen af de to partier, der har meldt ud om, de er klar til at trække støtten til Engelbrecht, men det er ikke mange rosende ord de har til overs for transportministeren.

Endnu en af mange øv-sager

Chefredaktør hos Danske Digitale Medier A/S, Matthias Runge Madsen, kalder Benny Engelbrechts sag om manglende datafremlæggelse som endnu en øv-sag i rækken af øv-sager. Samtidig forklarer han, at det er svært for statsministeren at finde de rigtige folk til at tage over.

– Det er klart, at Benny Engelbrechts stol vakler. Hvis han er heldig, slipper han med en næse, men i yderste konsekvens må han gå af som minister. Hans skæbne er dels op til en god forklaring i torsdagens samråd og dels op til støttepartierne. Det handler om klima og det er noget støttepartierne er meget optagede af. Derfor er det kritisk, hvis ministeren har kendt til de beregninger uden at fremlægge dem i forhandlingerne, siger Matthias Runge Madsen.

– Hvis Benny Engelbrecht ender med at skulle forlade sin ministertaburet, så står statsministeren med et problem. Ikke fordi Transportministeriet i sig selv er en svær post at skulle besætte, det er ikke det tungeste ministerium, men fordi hun med alt sandsynlighed gerne vil lave en større rokade, forklarer Matthias Runge Madsen og fortsætter:

– Hun har flere ministre med øv-sager på nakken. Særligt forsvarsministeren har en bunke af sager hængende over hovedet, men tiden er svær til at skifte hende ud. Dertil kommer, at der ikke umiddelbart står en ny forsvarsminister klar. Der er med andre ord ikke nogen til at overtage de ministerier der måtte blive ledige. Mogens Jensen kunne godt have været et bud, men med en minkkommission hængende over hovedet, er han ikke en mulighed.

Selvom der er flere ministre med øv-sager over hovedet kan det ende med at blive en 1-til-1 erstatning af Engelbrecht, vurderer Matthias Runge Madsen.

– Der er kritik af Trine Bramsen, men ikke en kritik, der ser ud til at koste hende posten. Måske fordi de fleste ved, at der ikke står en ny klar til at løfte den store opgave. Derfor kunne det meget vel ende med, at Benny Engelbrecht, såfremt han skal gå af, ender med at være den eneste minister, der skal erstattes. Her kunne man lægge ministeriet under Boligministeriet igen – her har det tidligere været. Alternativt har man flere navne i folketingsgruppen, der kunne tage over, blandt andet Christian Rabjerg Madsen og Rasmus Stoklund, vurderer Matthias Runge Madsen.

Valget er om hjørnet – og den store rokade mangler

Når der bliver talt om ministerrokade, er det også ud fra et historisk perspektiv. Med et år til næste valg er det ved at være på tide, at der bliver skiftet rundt på taburetterne, så det socialdemokratiske hold står stærkest muligt frem mod det valg der venter. De siddende ministre har drevet deres ministerier, men det sidste år er historisk altid blevet brugt til at drive politisk forandring. Og den letteste måde at skifte kurs er ved at skifte minister, fortæller Matthias Runge Madsen.

– Det er ved at være oppe over, hvis Mette Frederiksen skal nå at lave den ministerrokade som hun øjensynligt kunne have brug for. Der er brug for politiske ambitioner, der bare ikke har vist sig indtil nu. ”Danmark kan mere” er ikke blevet til en fuld virkelighed, ”Tættere på” er heller ikke kommet i mål. Der er brug for nye kræfter i forhandlingerne – og en minister der kommer med en plan, siger Matthias Runge Madsen og fortsætter:

– Som det ser ud nu, er der ikke det store at komme efter politisk. De store reformspor er udeblevet – og når regeringen får forhandlet aftaler på plads har de ikke 90 mandater til hele aftalen. Det giver de blå partier en unik mulighed for at drive gæk med regeringen. Med forhandlinger om sundhedsreform, uddannelsesreform, arbejdskraftsreform og meget mere, ja så er der brug for nye kræfter. Men de kræfter er bare ikke klar. Der mangler ministre, der kan varetage de tunge områder. Der mangler ministre, der er klar til at træde frem og drive politiske visioner frem. Indtil videre ser vi kun noget til Mette Frederiksen, Magnus Heunicke og Trine Bramsen. Der er brug for flere, hvis regeringen skal komme i mål.