De nationale tests blev i 2019 evalueret, og konklusionen var blandt andet, at målingerne ikke kunne bruges på elevniveau, og at der derfor i stedet skulle udvikles et helt nyt bedømmelsessystem som erstatning. Derfor opfordrer Enhedslisten til, at man nu beder om fritagelse i Fredericia Kommune. “Det er hul i hovedet at bruge tid på”, siger byrådsmedlem, Cecilie Roed Schultz.

– Eftersom der endnu ikke er en ny model på plads for de nationale tests, mener vi i Enhedslisten ikke, at det giver mening endnu engang at gennemføre tests, som både ministeriet og faglige eksperter er enige om, ikke giver retvisende resultater, skriver Enhedslisten i en pressemeddelelse.

– Derudover har Corona-nedlukningen slidt på såvel elever som lærere, og meget tyder på, at trivslen blandt eleverne er blevet forringet. Derfor mener vi i Enhedslisten, at det – når eleverne kan begynde at komme tilbage i klasseværelserne igen – bør være højeste prioritet at bruge ressourcer på at genopbygge klassefællesskabet og trivslen og samtidigt styrke den faglige læring, fortsætter de.

– Vi bør ikke forlange af lærerne, at de i denne særlige situation – og med måske kun få uger tilbage i skoleåret – skal bruge værdifuld undervisningstid på nogle stærkt kritiserede tests, som ikke giver retvisende resultater, skriver Enhedslisten.

Enhedslisten har på baggrund af dette opfordret Borgmesteren til at arbejde for, at Fredericia Kommune søger om fritagelse for de nationale tests.

Byrådsmedlem: Hul i hovedet at bruge tid på nu

Cecilie Roed Schultz Foto: AVISEN

Byrådsmedlem for Enhedslisten, Cecilie Roed Schultz, fortæller i et interview til AVISEN, at de nationale tests er en dårlig prioritering af den første tid efter en lang nedlukning – udover at de beviseligt ikke er brugbare til det de ellers skulle bruges til.

– Dels har vi hele tiden i Enhedslisten været kritiske overfor de nationale tests – og med god grund. De fungerer ikke. Det har man på Christiansborg erkendt og man har vedtaget at lave dem om. Det arbejde er ikke færdigt endnu, forklarer Roed Schultz og fortsætter:

– Og så har vi en situation, hvor vi har børn og unge mennesker der er hårdt prøvet på mental trivsel. Vi ved at den her test er hård for de unge. For os at se er der ungen grund til det unødvendige pres.

– Nu er det et år uden almindelig undervisning, så vi synes absolut man bør prioritere noget andet først, når de unge og børnene får lov art komme tilbage. Nogle er allerede tilbage, for der bliver testet ned til 2. klasse. Men der kan vi se, at de har brug for at komme tilbage i fællesskaber. Det har alle, uanset alder. Vi synes at der skal styrkes trivsel – og ikke bruges tid på noget der ikke virker. Det giver ikke mening at bruge tid på. Det synes vi at man skal ansøge undervisningsministeren om at lade være med, siger Cecilie Roed Schultz til AVISEN.

Hvad er det ved de nationale tests der ikke er godt nok?

– Undervisningen i tiden op til bliver tilrettelagt efter at eleverne skal testes. Så man underviser ud fra en test og ikke ud fra den didaktik læreren ellers har lyst til. Desuden er testen sat sammen så alle oplever nederlag i testen, for den tilretter sig hele tiden for at finde ud af hvad der skal til for at eleven svarer forkert. Så uanset hvor dygtig man er, så bliver man tvunget til at svare forkert. Det udfordrer børn og unge på deres trivsel, svarer Roed Schultz.

– For kigger man på hvordan man ellers tester, der er der en bedre følelse i stedet for en test der hele tiden søger at finde elevens fejl. For så føler man sig ikke kompetente. Det er en stor ting at lægge på børnenes skuldre helt ned til 2. klasse. Når man samtidig ved at det ikke virker, som evalueringen siger, så virker det fuldstændig hul i hovedet at bruge tid og kræfter på at gentage noget vi ved ikke virker, fortsætter hun.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer