DSB har i dag besluttet at bestille minimum 100 el-togsæt hos den franske togproducent Alstom. Togsættene kommer til at være rygraden i fremtidens togtrafik og skal efter planen leveres fra 2024. Med ordren er en vigtig milepæl i omstillingen til en mere klimavenlig og bæredygtig kollektiv transport nået.

”Det er en historisk dag for DSB og for den kollektive transport i Danmark. Med bestillingen af nye el-togsæt kan vi se frem til at pensionere de aldrende dieseldrevne tog inden for en kort årrække. Allerede om cirka 3,5 år bliver de første el-togsæt leveret, og kunderne kan se frem til en mere effektiv togdrift med god komfort og højere punktlighed,” siger Peter Schütze, bestyrelsesformand i DSB.

Indkøbet af nye el-togsæt er den største investering i DSB’s historie, og den samlede investering beløber sig til over 20 milliarder danske kroner, når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning. For at sikre det bedst mulige udbytte og en god overgang til kun at køre med el-togsæt, har der, helt fra indkøbet blev planlagt i 2014 været fuldt fokus på at købe en etableret og afprøvet produktplatform.

Alstom er blandt andet blevet udvalgt til at levere togene, fordi de har mangeårig og alsidig erfaring med leverancer af tog. De nye el-togsæt er bygget op om produktplatformen Coradia stream, som allerede er i passagerdrift i Italien. Togsættene, DSB bestiller, ligger desuden tæt op ad en løsning, der leveres til Holland og efter planen idriftsættes før leverancen til Danmark.

Som en del af udbuddet skal Alstom stå for at vedligeholde el-togsættene. For at kunne servicere og vedligeholde fremtidens nye tog er DSB i gang med at bygge to nye værksteder i Aarhus og København. De vil være 100 procent dedikerede til de nye togsæt og blive certificeret efter de højest mulige miljøstandarder.

”En ny, ensartet og elektrisk togflåde kræver mindre vedligeholdelse end vores nuværende aldrende dieseltog. På den måde bidrager dagens beslutning både til mere bæredygtighed, når det gælder miljø og klima, men også når det kommer til DSB’s økonomi. Begge dele til gavn for kunderne og for vores muligheder for at tilbyde dem attraktive billetter og rejser. Et stærkt udgangspunkt for, at flere danskere vælger toget, og dermed bidrager til mindre forurening og færre biler på vejene,” siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

De første af de nye el-togsæt vil blive leveret i 2024 og de sidste i 2029.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer