Det er ikke arbejdet, som udgør den primære årsag til danskernes galoperende stress, men derimod måden, vi organiserer vores familieliv, mener familiestrateg og forfatter Bo Bresson.

Hver fjerde dansker oplever et højt stressniveau, og andelen af danskere med dårligt mentalt helbred er generelt stigende. Sådan lyder konklusionen i Den Nationale Sundhedsprofil udarbejdet af SIF (Statens Institut for Folkesundhed) m.fl. fra marts 2018. Selvom rapporten intet siger om, hvor problemet er, så tror de fleste fejlagtigt, at det er arbejdet, der stresser og forringer deres livskvalitet. Men vi finder ikke løsningen på disse alvorlige problemer, hvis vi bliver ved med at lede det forkerte sted, mener familiestrateg Bo Bresson, der er forfatter bl.a. til bogen “Kompetenceklanen – nærværende i familien, effektiv på jobbet”:

“I Danmark har vi i årtier fejlagtigt troet, at den væsentligste kilde til stress er vores arbejde og vores arbejdstid. Men dette ensidige fokus har blot gjort, at vi helt har overset den suverænt største stressfaktor, der findes – nemlig den ineffektive måde, som rigtig mange danskere indretter deres familieliv og samspillet mellem familie- og arbejdsliv på. Det er som om, at vi i Danmark helt har glemt, at livet består af andet end jobbet,” siger Bo Bresson og uddyber:

“Det er interessant, at vi holder så stædigt fast i myten om, at det er arbejdet, der stresser. De fleste lukker øjnene for én af de væsentligste konklusioner i SIF’s rapport: nemlig at forekomsten af og stigningen i stress er langt større blandt studerende og arbejdsløse end blandt de beskæftigede. Stress er et stort og stigende problem, men der er reelt ikke belæg for at give arbejdet skylden.”

Dårligt organiseret familieliv er en trussel

Selvfølgelig er der arbejdspladser, hvor der bliver udøvet dårlig og stressfremkaldende ledelse, og det skal der gøres noget ved. Men vi går galt i byen, når vi generaliserer ud fra disse enkelttilfælde, mener Bo Bresson. I stedet skal vi ifølge familiestrategen finde løsningen på danskernes høje stressniveau i måden, vi organiserer vores familieliv og samspillet mellem familie- og arbejdsliv:

“Det er et grundvilkår, at arbejdsmarkedet kører i et højt tempo. Vi kan hyle nok så meget over det, men vi kan ikke lave om på det. Derimod har vi gode muligheder for at indrette vores familieliv på en måde, der skaber modvægt til og kompenserer for det pres, vi oplever på arbejde. Det er vi bare ikke særligt gode til i Danmark, hvor familielivet ofte bliver både underprioriteret og kørt i et usundt højt tempo,” siger han.

De tre vigtigste råd til mindre stress

Bo Bresson giver her tre råd til de stressede danskere, som ønsker sig bedre balance og mere overskud i hverdagen. Det er råd, som han samtidig betragter som første skridt på vejen mod at få knækket stresskurven i Danmark.

1. Skru ned for sociale medier og frigør mere tid til familien

Mange danskere afsætter simpelt hen for lidt tid til familien i det daglige. Og dermed kommer familielivet til kun at bestå af de basisopgaver, som enhver familie har: Indkøb, madlavning, bleskift, havearbejde, rengøring, hente og bringe børn osv. Der er ikke noget galt med disse opgaver, men det er demotiverende, når det er det eneste, vi har tid til. Når vi kun afsætter tid til basisopgaverne, så gør vi os samtidig også sårbare, når det uforudsete sker – og det gør det. Læsset vælter alt for nemt, når den mindste bliver syg, eller når bilen pludselig ikke vil starte. Derudover glemmer mange at afsætte tid til bare at være sammen som familie og dyrke relationerne – uden en masse planer og en bestemt dagsorden. Myten om, at det er arbejdstiden, der står i vejen, stemmer slet ikke med fakta: nemlig at vi bruger mere tid på tv, streaming og sociale medier end på arbejdet. Derfor lyder det måske vigtigste råd til mindre stress: Tag en kold tyrker og skru markant ned for medieforbruget. Så frigøres der værdifuld tid til familien. Og man undgår den ødelæggende overbelastning af hjernen, som er konsekvensen af de mange elektroniske gadgets.

2. Erstat højtempoaktiviteter med lavtempoaktiviteter

Det gode familieliv foregår i et langt lavere tempo end jobbet. Alligevel fylder de dopamin-hungrende danskere familielivet med hæsblæsende aktiviteter, når de endelig tager sig tid til at være sammen. Ofte dikteret af et mantra om, at kvalitetstid er løsningen på, at vi afsætter for lidt tid til familien. Ønsker man sig mindre stress i hverdagen, er der brug for ro, nærvær og fordybelse. For at undgå en chokeffekt, bør man gå langsomt frem og gradvist få erstattet de mange højtempoaktiviteter i familien med trivselsfremmende lavtempoaktiviteter som fx madlavning, kort- og brætspil, gåture samt samvær og samtale uden tilstedeværelse af tv, tablets, computere og smartphones.

3. Arbejd færdig – før du kommer hjem!

En tredje grund til det høje stressniveau er, at vi i Danmark er alt for ‘gode’ til at blande arbejds- og familieliv sammen. Mennesket er ikke bygget til at gøre to ting helhjertet på samme tid, og derfor bliver vi ineffektive og stressede, når vi gør forsøget. Vil man øge trivslen, skal man være meget bevidst om, hvornår man henholdsvis er på arbejde og så være dér med fuldt fokus og god samvittighed, og hvornår man er sammen med familien og så være dér med fuldt nærvær og god samvittighed. De to ting kan og skal ikke blandes. Derfor er det eksempelvis også bedre at blive en time længere på jobbet og gøre sit arbejde færdigt, så man ikke tager det med hjem og dermed gør begge ting halvhjertet.