Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har indgået en klimaaftale for vejtranspor, der betyder, at de tunge køretøjer skal holde for, når regeringens drømme om el-bilerne på de danske veje skal realiseres. -Det er helt skævt, udtaler Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør.

-Ingen kan jo være imod, at personbilafgifterne omlægges så det i højere grad bliver attraktivt at købe grønne biler. Princippet om et CO2-fortrængningskrav på brændstoffer, så det bliver mere attraktivt at købe grønne brændstoffer, giver også fin mening. Men en kilometerafgift for lastbiler er problematisk. Det er en ekstrem dyr måde at opkræve skat på og det provenu der er, bør gå tilbage til det transporterhvervet, der skal betale regningen. Det er en meget lidt velkommen julegave i rent rødt gavepapir. Resultatet er at ”fodre hunden med sin egen hale – det bliver forbrugerne der i sidste ende kommer til at betale regningen.

– Nu er det så åbenbart et projekt, der tænkes iværksat i 2025, og meget kan ske inden da. Men uanset hvad, vil lastbilerne i Danmark med en sådan afgift blive beskattet med yderligere to milliarder kroner om året.

– Der forsvinder cirka en milliard kroner i såkaldt ”tilbageløb” på grund af nedgang i økonomisk aktivitet, og statens indtægt er på andre skatter og afgifter samt til at inddrive og administrere ordningen. Jeg mener helt klart, at både regering og forligspartier er helt på vildspor, udtaler Erik Østergaard, og fortsætter:

– Man behøver blot den lille tabel for at forstå, at der så kun er en milliard tilbage. De penge skal så åbenbart være med til at sikre, at flere personbiler bliver el-biler. Det er omfordeling fra godstransporterhvervet til privatbilismen. Af flere grunde forekommer det hverken fair eller fremmende for formålene, mener vi.

De politiske partier er i aftalen enige om, at Danmark fra 2025 træder ud af samarbejdet om eurovignetten med henblik på at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 tons. Den konkrete afgiftsmodel aftales senere efter et oplæg fra regeringen. Erik Østergaard kalder partiernes aftale for ren populisme:

– Politikerne tør åbenlyst ikke binde an med privatbilismen, el-biler eller ej. Frygten for vælgerhavets vrede er for stor. I praksis vil det tage adskillige år at omlægge den danske bilpark til el-biler. Langt de fleste el-biler har lange leveringstider. Ikke at bruge relativt nye biler helt op giver desuden en stor samlet miljø- og klimabelastning. Dét bør enhver regering naturligvis have med i sine samlede vurderinger.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer