Hos Business Fredericia står man klar til at hjælpe dem, der er klar til at springe ud hos iværksættere. Til det formål har de i samarbejde med Middelfart Erhvervscenter arrangeret et kursus.

Corona og iværksætteri kan godt lyde som en svær ting, men det har ikke været oplevelsen hos Stephen Bihl, der er erhvervskonsulent med fokus på iværksætteri hos Business Fredericia.

”Generelt går det fint med iværksætteriet i Fredericia – mange nye virksomheder popper og de iværksættere som har været i gang i nogle år udvikler sig rigtig fint. Her i efterdønningerne på coronaudfordringerne, har mange vist deres styrke til at navigere, omstille sig og tilrette deres forretningsmodeller. Vi ser flere eksempler på, at hvor man før tænkte, at mine produkter eller min serviceydelse, ikke kan sælges online, så bliver man nu tvunget til det,” siger Bihl og fortsætter:

”Nød lærer nøgen kvinde at spinde” siger et gammelt ordsprog og det kan man vist også godt bruge om iværksættere – om end nøden ikke er ekstremt udtalt, så har man dog erfaret at tilpasninger er nødvendige for at videre udvikle sin forretning og sikre sin eksistensberettigelse. Jeg har kun stor ros og respekt for alle de iværksættere som hver dag griber dagen, tager udfordringen op og bare giver’ den gas.”

Kom godt i gang med din virksomhed

Som et tilbud til iværksættere har byens erhvervsorganisation arrangeret et kursus i samarbejde med Middelfart Erhvervscenter. Kurset strækker sig over seks hverdagsaftener og afholdes på Bülows Kaserne.

”I Business Fredericia har iværksætterne fortsat vores store bevågenhed og vi forsøger hele tiden at være klar til at guide og hjælpe dem bedst muligt. Vi kører her i efteråret vores iværksætterkursus, hvor man gennem kurset stifter bekendtskab med alt fra økonomi, jura og forsikring, til salg, markedsføring og digital tilstedeværelse,” siger Stephen Bihl og fortsætter:

 ”Vi har et korps af professionelle eksterne rådgivere, som stiller sig til rådighed for iværksætterne og som er klar til at hjælpe dem med at udleve deres drøm. Uden den store hjælpe fra disse rådgivere ville der være mange iværksættere som ikke så dagens lys. Til de iværksættere som er klar til at tage de næste skridt, har vi in house i Business Fredericia kompetencer til at tage iværksætterne med på en vækstrejse og sikre at der fortsat holdes fokus og at iværksætteren får sig selv med.”

”Vi gør brug af forskellige værktøjer og sparringen sker over flere møder. Værktøjet som vi oftest gør brug af hedder ”væksthjulet” og starter ud med en 360 graders screening af virksomheden, hvor alle elementer i virksomheden berøres og man finder ud af hvor skoen trykker og der laves en plan for ”rejsen”. I samarbejde med vores rådgivere og mentorer, sætter vi fokus på netop ovenstående værktøj ved en eventaften i løbet af efteråret,” fortsætter Bihl.

Læs mere om kurset ved at klikke her.

Salg og markedsføring er den største udfordring

Stephen Bihl har værktøjskassen i orden, og han har via sit erhverv oplevet mange nystartede virksomheder, og han kommer derfor med et råd til, når man starter op.

”Mange nystartede virksomheder har en tendens til at være meget fokuseret på deres produkt eller serviceydelse – dette er der en naturlig grund til, for det er jo dette der har deres interesse og det er her de har deres kompetencer. Men her er det utrolig vigtigt at man får sikret sig at målgruppen ved man eksisterer og ved hvilken værdi man kan bibringe målgruppen. For at sikre denne del har vi løbende fokus på at klæde de nystartede virksomheder på, så deres markedsføring og salgsindsats håndteres på den bedst mulige måde og at der eksekveres i overensstemmelse med egne planer, kompetencer og med den økonomi man har til rådighed,” siger Bihl og fortsætter:

”Man har jo ikke Coca-Colas markedsføringsbudget til rådighed, så det gælder om at får mest mulig ud af indsatsen. I den forbindelse allierer vi os løbende med nogle eksterne salgsfolk og eksempel vis afholder vi en salgsdag målrettet terapeuter og behandlere i slutningen af august,” forklarer han med henvisning til arrangementet, som man kan læse mere om ved at klikke her.

Netværk og iværksættere

Netværk, netværk og atter netværk. Det er et nøgleord ligemeget om man er en nystartet eller etableret virksomhed.

”Netværk for iværksættere er et ”must” – som nystartet gælder det om lave alliancer, ses sig om efter sparringspartnere og samarbejdspartnere og i det hele taget få skabt et ambassadørkorps, så man hele tiden ved at man har nogle ”venner” ude i markedet. Vi ved jo alle at den gode relation er meget afgørende i vores beslutningsproces, når en ny varer eller ydelse skal købes,” siger Stephen Bihl og slutter:

”Til styrkelse at iværksætternes netværk har vi et decideret iværksætternetværk i Fredericia – her mødes man typisk en gang om måneden (i Coronaperioden med forsamlingsforbud er dette dog ikke sket), hvor man netværker, yder sparring til hinanden og pitcher nye ideer. Dette er meget givende for iværksætterne og i øjeblikket er vi i gang med at planlægge en weekend bootcamp, hvor nøgleordene er sparring, netværk og udvikling. Denne bootcamp skulle gerne være med til at give deltagerne et yderligere boost og inspiration, samt være med til at man som iværksættere kommer lidt tættere på sine relationer.”

Leave a Reply