Efter at have tabt store andele af seerne til i sær udenlandske streamingtjenester og Youtube har direktionen i Danmarks største licensfinansierede organisation mandag hevet i håndbremsen. Udviklingen skal vendes, og derfor nedlægger man blandt andet DR Medier.

DR Medier er det ellers meget magtfulde direktionslag, der udstak beslutningerne for produktionen af programmer. En ud af 10 medarbejdere hos DR kan nu forvente en omplacering, men flere har valgt at forlade organisationen på grund af strukturændringerne. Den eksisterende tankegang har været baseret på flow tv, og det harmonerer ifølge DR’s egne analyser ikke længere med danskerne medieforbrug.

– I knap 100 år har DR i en flow-virkelighed leveret public service-tilbud til danskerne. Nu sætter vi retningen for, hvordan DR også fremover i en digital virkelighed kan bringe danskerne sammen om det vigtige. Vi øger derfor hastigheden for DR’s digitale udvikling. Flow-tv og -radio har og skal fortsat spille en vigtig rolle for DR, men udviklingen går på længere sigt kun én vej: mod det digitale. Og det er nu, vi skal handle, siger bestyrelsesformand i DR Marianne Bedsted på dr.dk.

Målet angiver DR selv til at være, at 8 ud af 10 danskere skal bruge DR’s digitale tjenester i 2023. Samtidig ønsker man at 3 ud af 4 danskere oplever DR’s indhold som værdifuldt. Efter voldsomme besparelser pålagt af politikerne på Christiansborg under den forhenværende regering har DR befundet sig i en omfattende krise.

I første omgang nedlagde man flere af organisationens tv-kanaler, fyrede medarbejdere og omlagde afdelinger og funktioner generelt. Efter at den nuværende regering overtog magten ved forrige Folketingsvalg er DR med nød og næppe undsluppet de værste besparelser. Men den tid hvor DR har kæmpet med spareplanerne har kostet dyrt, for den digitale udvikling er fortsat ufortrødent, hvor senest den amerikanske underholdningsgigant Disney er kommet ind på det danske marked med nye tilbud på underholdningsfronten.

Også DR’s egen platform for streaming af digital tv mangler udvikling og funktionalitet. Men det er især programmer og live-tv, der ikke er tidssvarende. Derfor vil DR satse massivt på den nye strategi, de kalder for ”Sammen om det vigtige”. I den presseomtale som DR selv har publiceret på dr.dk, erkender DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn, at DR’s udbud skal ændres:

– Kernen i DR’s public service-opgave er stadig den samme. Vi vil understøtte demokratiet, bidrage til dansk kultur og styrke fællesskaber. Men danskerne er ikke ved at blive digitale medieforbrugere, de er det allerede, og derfor skal vi udvikle DR’s tilbud til brugerne i den digitale virkelighed. Den digitale udvikling er ikke et mål i sig selv, men en forudsætning for, at danskerne også fremover kan opdage og bruge dansk public service-indhold, siger Maria Rørbye Rønn, generaldirektør i DR.