Stort set fra den ene dag til den anden blev dagligdagen for underviserne og eleverne på de danske uddannelsesinstitutioner en helt anden. I stedet for at mødes dagligt i klasselokalet foregår undervisningen nu digitalt, langt hen ad vejen live, men også med opgaver der løses selvom man ikke sidder sammen. Det er gået over alle forventninger på IBC, fortæller uddannelseschef for IBC Hovedforløb, Kristina Ringkjøbing-Christiansen.

“Det har været en kæmpe omvæltning. Når man taler undervisning er en stor del af det for underviserne at have eleverne i lokalet. Der er meget med relationen mellem lærer og elev. Det er en ting af det. Det er hele det grundlæggende fundament for deres praksis der bliver revet op”, fortæller Kristina og fortsætter:

“Så står man i en nødsituation hvor der ikke er andre muligheder. Regeringen meldte klart ud, at det var den her vej vi skulle. Vi havde reelt fire dage. Mette Frederiksen meldte det ud onsdag aften, så vi havde torsdag og fredag – og så weekenden også. Nogle startede faktisk allerede torsdag og fredag. Men alt blev startet mandag morgen. Jeg er blæst bagover. Det er jeg fordi jeg også har været underviser engang og ved hvor meget tilstedeværelsen betyder, og det er jo også det underviserne melder tilbage at det er den største udfordring”.

“Men mange har fundet ud af, at det også kan lade sig gøre online. De er fandme seje, det er de. Det er meget forskelligt hvordan det gøres. Vi har valgt at gøre så man har en ganske almindelig skoledag fra 08:30 til et sted omkring 15:30. Så kører de faktisk online klasserum i mange forskellige klasserum. Nogle bruger de redskaber eleverne normalt er vant til at bruge, andre bruger mere skolerettede ting – og vi har også nogle interne værktøjer. Men det har været undervisernes eget valg at finde ud af hvad der virker for dem. Så det er faktisk klasserumsundervisning, selvom det er digitalt”, forklarer uddannelseschef for IBC Hovedforløb, Kristina Ringkjøbing-Christiansen.

“Jeg har også set eksempler på præsentationer af eksempelvis salgstrapper, hvor eleverne indtaler hen over deres præsentation. Der er opgaver hvor eleverne skal arbejde sammen og en opgave også selvom de er hver for sig. Men det løser de let. Det er med facetime, messenger eller andet. Det er de virkelig gode til”, fortsætter hun.

“Over de sidste 14 dage har jeg kunnet se, at underviserne også tager nye værktøjer ind. Vi mødes hver dag til frokost, ikke fysisk, men online. Så spiser vi vores rugbrødsmadder og taler om hvordan det går. Det er en god måde for mig at følge med i hvordan det går, men det er også en god mulighed for underviserne i at erfaringsudveksle og blive klogere”, fortæller Kristina.

“En ting er i forhold til undervisningen, men der er også det kollegiale miljø, som vi jo så forsøger at fastholde på det digitale niveau. Det har været en stejl læringskurve for alle, men vi udvikler os til gavn for eleverne og elevernes digitale mindset”, fortsætter hun.

Det leder direkte over i det næste. For det er vel ikke så skidt, at det ikke er godt for noget andet? Kunne man måske forestille sig, at der blev inddraget mere digital undervisning i fremtiden? Det tror Kristina i hvert fald.

“Jeg tænker, at vi bliver meget skarpe på hvor det virker og hvor det ikke er optimalt. Jeg er helt sikker på, at i de situationer vi kan se det virker, der vil vi arbejde videre med det. Vi har evalueringer hver uge. Dem følge jeg tæt med i, og de er simpelthen så positive. Jeg tror ikke på at uddannelse skal være ren online, det tror jeg ikke er den rigtige løsning altid. Men det at arbejde digitalt kan være en metode på lige fod med gruppearbejde og andet. For man lærer en her masse digitalt af det også”, forklarer hun.

“Nu har vi været tvunget ud i det, og der er måder det fungerer bedre. Men de steder det fungerer, der skal vi gøre mere af det. For det er til gavn for eleverne”, slår hun fast.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer