Danmark har hårdt brug for at sætte fuld fart på den grønne omstilling, og derfor hilser landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, regeringens oplæg til en grøn skattereform velkommen. En række virksomheder bliver dog ramt af en urimelig dobbeltskat, advarer DI.

– Danske virksomheder er i gang med en kæmpemæssig grøn omstilling, og vi står fuldstændig bag de høje ambitioner om et bedre klima. Vi har brug for en grøn skattereform, som styrker disse bestræbelser i erhvervslivet, og vi er langt hen af vejen enige i intentionerne i regeringens udspil, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

En grøn skattereform skal sikre, at vi når vores ambitiøse klimamål i 2030 og skabe sikkerhed for de massive grønne investeringer, som virksomhederne skal foretage i de kommende år. 

– Det er vigtigt for den grønne omstilling, at det bliver dyrere at udlede CO2, og det er afgørende for virksomhederne, at de kender vilkårene i fremtiden, så de får sikkerhed for de langsigtede investeringer Derfor er der forhåbentligt snart et bredt flertal i Folketinget bag en grøn skattereform, siger Lars Sandahl Sørensen.

Regeringen foreslår at hæve CO2-afgiften til 750 kroner pr. ton CO2. Den skal stige gradvist fra 2025 frem mod 2030. Afgiften kommer oven i de høje energipriser, som virksomhederne betaler i øjeblikket. DI vurderer, at en afgift på det niveau vil være tilstrækkelig til at drive udviklingen, så vi når vores ambitiøse klimamål i 2030.

Samtidig med at CO2-afgiften bliver sat op, vil regeringen sænke procesenergiafgiften. Det giver god mening at beskatte CO2 i stedet for energi, mener DI.

– Jeg er ikke bekymret for, om virksomhederne kommer i mål med den grønne omstilling. Der er en kæmpe interesse for at være en del af forandringerne. Men når det er sagt, er det vigtigt, at afgiften bliver indfaset i et tempo, så investeringerne kan følge med, siger Lars Sandahl Sørensen.

En central del af de kommende forhandlinger bør blive, hvordan man skal behandle virksomheder, der er en del af det europæiske kvotemarked. De betaler allerede en kvotepris for at udlede CO2, og regeringen ønsker, at de skal betale halvdelen af CO2-afgiften oven i kvoteprisen.

– De kommer til at betale en urimelig dobbeltskat, og det vil svække dem alvorligt i forhold til deres udenlandske konkurrenter. Hvis man allerede betaler en kvotepris i EU, skal man ikke også betale en dansk CO2-afgift oven i. Det kan gøre det vanskeligt for virksomhederne at bevare produktionen i Danmark, og intet er vundet, hvis vi eksporterer vores klimaproblemer i stedet for at omstille vores produktion, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI er enig med regeringen i, at indtægterne fra CO2-afgiften skal bruges til investeringer i den grønne omstilling. Og det er godt, at regeringen har blik for, at grønne afgifter ikke alene kan sikre, at vi når vores klimamål. Men der er brug for, at samfundet hjælper med flere investeringer i virksomhedernes grønne omstilling.

– Vi skal energieffektivisere og elektrificere i et højt tempo. Vi får brug for meget mere grøn energi fra biogas, sol og vind, og vi skal fremme nye teknologier som kulstoffangst og Power-to-X. Vi skal turde at satse på fremtidens teknologier, siger Lars Sandahl Sørensen.