Dansk Industri er kommet med en række forslag til konkrete infrastrukturprojekter, der fordeler sig på tværs af landet og over tid. Samlet er der tale om investeringer for 75 mia. kr. frem mod 2030. Blandt andet er der et forslag om udvidelse af motorvejsnettet mellem Fredericia-Kolding.
– Det er afgørende for samfundet og for erhvervslivet, at vi har en internationalt konkurrencedygtig infrastruktur i Danmark. Vi skal have stor tilgængelighed til markeder, kunder, underleverandører og kvalificeret arbejdskraft. Varer skal kunne transporteres effektivt til og fra virksomhederne og forbrugerne, og danskerne skal kunne komme nemt og hurtigt rundt i hele landet, herunder når de skal på arbejde.
Sådan indleder Dansk Industri et forslag om fremtidens infrastruktur, der skal binde Danmark endnu mere sammen.
DI’s politiske ønsker er:
Vi skal have en samlet plan for udbygningen af infrastrukturen frem til 2030
Investeringsniveauet skal øges. DI foreslår statslige investeringer på 75 mia. kr. i 2021 – 2030. Dertil kommer de alternativt finansierede projekter (brugerbetaling mv.)
Den statslige investeringsramme skal placeres i Infrastrukturfonden, som sikrer den langsigtede planlægning
Planen bør være rullende, dvs. med en ny 10-årig aftale hvert femte år.
Planen skal vedtages af en bred forligskreds i Folketinget
Projekter i Region Nordjylland
Udgift, mia. kr.
Aalborg, 3. Limfjordsforbindelse
7,0
Give-Hobro, nordlige deletaper af Midtjysk motorvej påbegyndes
1,0
Aalborg-Frederikshavn, elektrificering af jernbanen, del af Togfondens fase 2
0,9
Hastighedsopgraderinger på jernbanenettet, del af Togfondens fase 2 (hele landet)
1,5
Mindre projekter og puljer til stationer og parkering, del af Togfondens fase 2 (hele landet)
0,8
Cykelprojekter, bl.a. cykelstier og cykelparkering (delvis statsfinansiering, hele landet)
3
Kollektiv transport, bl.a. busfremkommelighed og forbedret adgang til erhvervsområder (hele landet)
12
Puljer, bl.a. nye undersøgelser til fremtidige projekter, ny teknologi og systemer, støjreduktion og trafiksikkerhed (delvis statsfinansiering, hele landet)
7
Ålbæk-Skagen, opgradering af Rute 40 til 2+1 forbindelse
0,2
Opgradering af andre, mindre statsveje
1
Projekter i Region Midtjylland
Udgift, mia kr.
Vejle-Randers N, Udvidelse af E45
8,7
Haderslev-Hobro, Midtjysk motorvej, etaper
8,3
Viborg V-Rødkærsbro, udvidelse af A26 til motortrafikvej
0.9
Herning, lukning af motorvejshul omkring byen
0.5
Hastighedsopgraderinger på jernbanenettet, del af Togfondens fase 2 (hele landet)
1.5
Mindre projekter og puljer til stationer og parkering, del af Togfondens fase 2 (hele landet)
0.8
Vejle-Struer, elektrificering af jernbanen eller Vejle-Billund, ny jernbane, del af Togfondens fase 2
1.5
Cykelprojekter, bl.a. cykelstier og cykelparkering (delvis statsfinansiering, hele landet)
3
Kollektiv transport, bl.a. busfremkommelighed og forbedret adgang til erhvervsområder (hele landet)
12
Puljer, bl.a. nye undersøgelser til fremtidige projekter, ny teknologi og systemer, støjreduktion og trafiksikkerhed (delvis statsfinansiering, hele landet)
7
Herning-Ringkøbing, opgradering af Rute 15 samt omfartsvej ved Ringkøbing
0,9
Haderup og Skive, opgradering af Rute 34
0,6
Opgradering af andre, mindre statsveje
1,5
Projekter i Region Syddanmark
Udgift, mia. kr.
Fredericia-Kolding, udvidelse af E20/E45
0.6
Odense, Udvidelse af E20
1.2
Ringsted-Odense, opgraderinger af jernbanen
0.6
Tinglev-Padborg, anlæg af dobbeltspor til jernbanen
0.7
Haderslev-Give, sydlige deletaper af Midtjysk motorvej
7.3
Hastighedsopgraderinger på jernbanenettet, del af Togfondens fase 2 (hele landet)
1.5
Mindre projekter og puljer til stationer og parkering, del af Togfondens fase 2 (hele landet)
0.8
Vejle -Struer, elektrificering af jernbanen eller Vejle-Billund, ny jernbane, del af Togfondens fase 2
1.5
Cykelprojekter, bl.a. cykelstier og cykelparkering (delvis statsfinansiering, hele landet)
3
Kollektiv transport, bl.a. busfremkommelighed og forbedret adgang til erhvervsområder (hele landet)
12
Puljer, bl.a. nye undersøgelser til fremtidige projekter, ny teknologi og systemer, støjreduktion og trafiksikkerhed (delvis statsfinansiering, hele landet)
7
Korskroen og Varde, opgradering af Rute 11
0.4
Opgradering af andre, mindre statsveje
1.5
Projekter i Region Sjælland
Udgift, mia. kr.
Næstved-Rønnede, ny motorvej
1,6
Kalundborg-Dramstrup, færdiggørelse af Kalundborgmotorvejen
1.9
Ringsted-Odense, opgraderinger af jernbanen
0,6
Roskilde (og evt. Helsingør), etablering af S-togsbetjening
1,2
Ringsted, kapacitetsudvidelse af jernbanen
1,6
Hastighedsopgraderinger på jernbanenettet, del af Togfondens fase 2 (hele landet)
1,5
Mindre projekter og puljer til stationer og parkering, del af Togfondens fase 2 (hele landet)
0,8
Cykelprojekter, bl.a. cykelstier og cykelparkering (delvis statsfinansiering, hele landet)
3
Kollektiv transport, bl.a. busfremkommelighed og forbedret adgang til erhvervsområder (hele landet)
12
Puljer, bl.a. nye undersøgelser til fremtidige projekter, ny teknologi og systemer, støjreduktion og trafiksikkerhed (delvis statsfinansiering, hele landet)
7
Nykøbing F til Sydmotorvejen, opgradering af E55
0,5
Stevns, ny vejforbindelse mellem motorvej og Stevns
0,6
Lolland, opgradering af Rute 9 samt fremskudt færgeleje ved Tårs
0,3
Opgradering af andre, mindre statsveje
1,5
Projekter i Region Hovedstaden
Udgift, mia. kr.
Frederikssund-Smørum, færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen
2,9
Hillerød-Gladsaxe, færdiggørelse/udbygning af Hillerødmotorvejen
1,4
Mere kapacitet på Ring Syd og ombygning af stationerne Ny Ellebjerg og Glostrup
1,2
Udbygning af Motorring 3
0,3
Opgradering af Ring 4 og busprioritering (BRT)
1,6
Udvidelse af Amagermotorvejen
1,7
Roskilde (og evt. Helsingør), etablering af S-togsbetjening
1,2
København, vendespor for S-tog ved Carlsberg St.
0,2
Udvidelse af Helsingørmotorvejen
0,7
Cykelprojekter, bl.a. cykelstier og cykelparkering (delvis statsfinansiering, hele landet)
3
Kollektiv transport, bl.a. busfremkommelighed og forbedret adgang til erhvervsområder (hele landet)
12
Puljer, bl.a. nye undersøgelser til fremtidige projekter, ny teknologi og systemer, støjreduktion og trafiksikkerhed (delvis statsfinansiering, hele landet)
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
DisagreeAgree
Connect with
I allow to create an account
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
DisagreeAgree
4 Kommentarer
Ældste
NyesteMest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Brian Magnussen
06:21 - 8. april 2021 06:21
#3662
Der er kun kø når nogen kører galt.
Somsak
07:35 - 8. april 2021 07:35
#3663
Et stort problem på danske motorveje er lastbiler, der er mange af dem og det af flere årsager, herudover er de involveret i hoveddelen af de større uheld der er og den forsinkelse vi generelt oplever på motorvejene skyldes dem…De opleves som en prop der nedsætter kapaciteten voldsomt, hvis der er tale om en almindelig motorvej med 110km/t og indersporet er besat af lastbiler der kører 80km/t så er kapaciteten nedsat med 15% umiddelbart, ligger de også og overhaler så er den nedsat med 30% herudover nedsætter de fleste lige hastigheden lidt når de når nogen lastvogne da man aldrig ved om de lige trækker ud foran en.
Så det er væsentligt at antallet af lastvogne minimeres, det kan DI hjælpe med, deres medlemmer skal ikke anvende cabotage kørsel så vi har halvtomme østeuropæiske lastvogne, der fylder op på motorvejene, de kan hjælpe deres medlemmer med at optimere kørslen med varer (tænker de fleste nok har styr på det), få omlagt mest muligt til banen og planlæg kørslen på tider, så den almindelige trængsel ikke påvirkes . DI kan også bidrage til en bedre uddannelse af chauffører, selv kæmpe for ordentlige arbejdsforhold for deres ansatte.
Ved den omtalte motorvej her tror jeg ikke det hjælper at udvide den, problemerne skyldes uheld, ofte forårsaget eller foranlediget af lastbiler og så bliver der gerne sat en prop i alle steder hvor trafikken deles op, f.eks. fra Kolding mod Fredericia/Vejle idet lastvogne her optager 2 ud af 3 spor og det nedsætter kapaciteten voldsomt på motorvejen, der sker opbremsninger og det hele stopper til. Man bør også overveje om andre langsomtkørende skal have adgang til motorvejene, f.eks med trailer eller campingvogn, man kunne f.eks. her begrænse deres kørsel indenfor peakhours herudover skal DI arbejde for at deres medlemmer muliggør fleksible mødetider og eller hjemmearbejde i større grad. Bare at bygge flere veje løser ikke problemet, hvis alle vil bruge de samme veje på samme tid, så vil der altid være et kapacitetsproblem, systemet skal udnyttes bedre.
Brændstof skal bare koste det samme som det gjorde i 80erne. Reguleret for løn og prisudvikling….
Så er vi fri for at se folk på overførselsindkomst med egen bil og resten kommer også af sig selv….
Men det bliver måske virkelighed før vi tror… fru Frederiksen kommer til at efterlade en økonomisk balance som ligner den Anker efterlod….
Der er kun kø når nogen kører galt.
Et stort problem på danske motorveje er lastbiler, der er mange af dem og det af flere årsager, herudover er de involveret i hoveddelen af de større uheld der er og den forsinkelse vi generelt oplever på motorvejene skyldes dem…De opleves som en prop der nedsætter kapaciteten voldsomt, hvis der er tale om en almindelig motorvej med 110km/t og indersporet er besat af lastbiler der kører 80km/t så er kapaciteten nedsat med 15% umiddelbart, ligger de også og overhaler så er den nedsat med 30% herudover nedsætter de fleste lige hastigheden lidt når de når nogen lastvogne da man aldrig ved om de lige trækker ud foran en.
Så det er væsentligt at antallet af lastvogne minimeres, det kan DI hjælpe med, deres medlemmer skal ikke anvende cabotage kørsel så vi har halvtomme østeuropæiske lastvogne, der fylder op på motorvejene, de kan hjælpe deres medlemmer med at optimere kørslen med varer (tænker de fleste nok har styr på det), få omlagt mest muligt til banen og planlæg kørslen på tider, så den almindelige trængsel ikke påvirkes . DI kan også bidrage til en bedre uddannelse af chauffører, selv kæmpe for ordentlige arbejdsforhold for deres ansatte.
Ved den omtalte motorvej her tror jeg ikke det hjælper at udvide den, problemerne skyldes uheld, ofte forårsaget eller foranlediget af lastbiler og så bliver der gerne sat en prop i alle steder hvor trafikken deles op, f.eks. fra Kolding mod Fredericia/Vejle idet lastvogne her optager 2 ud af 3 spor og det nedsætter kapaciteten voldsomt på motorvejen, der sker opbremsninger og det hele stopper til. Man bør også overveje om andre langsomtkørende skal have adgang til motorvejene, f.eks med trailer eller campingvogn, man kunne f.eks. her begrænse deres kørsel indenfor peakhours herudover skal DI arbejde for at deres medlemmer muliggør fleksible mødetider og eller hjemmearbejde i større grad. Bare at bygge flere veje løser ikke problemet, hvis alle vil bruge de samme veje på samme tid, så vil der altid være et kapacitetsproblem, systemet skal udnyttes bedre.
Brændstof skal bare koste det samme som det gjorde i 80erne. Reguleret for løn og prisudvikling….
Så er vi fri for at se folk på overførselsindkomst med egen bil og resten kommer også af sig selv….
Men det bliver måske virkelighed før vi tror… fru Frederiksen kommer til at efterlade en økonomisk balance som ligner den Anker efterlod….
Spændende…