Fredericia er blevet en destination som flere og flere cruiceships anløber. Men hvad er det for nogle skibe og hvad er det for en kultur de mange gæster har ombord? Jacob Lyngsøe fra Cruiceinsider.dk skulle på det store krydstogtmøde i aftes gøre os en del klogere på cruiceships.

Under navnet det store krydstogtmøde var 40 mennesker mødt op i lokalerne hos Business Fredericias på Sønder Voldgade 10. Det var alle velkendte ansigter fra byens pulserende detailhandel, byens restauranter og hoteller, der var mødt op. Fredericia Shopping var vært ved sandwich og drikkevarer.

Det store krydstogtmøde

Jacob Lyngsø lagde ud med en stemningsfyldt film til tonerne af “Happy. Vi fik via Youtube en rundvisning af et af de fantastiske cruiceships. Ombord på skibet er alle glade, alt fra de mange gæster til dem, der arbejder og servicere, mens skibet sejler. Det er et kig ind bag kulisserne på krydstogtskibet fra Norwegian Cruise Line.

Siden 1844 har alverdens befolkning taget på Cruise. I 2018 indtjente man 126 milliarder dollars og sendte ligeledes 27 millioner gæster på ferie i krydstogtindustrien. Der er “449 skibe i den globale flåde på både hav og floder” siger Jacob.

Det store krydstogtmøde
Foto: www.cruiceinsider.dk

Jacob er veltalende og har en stor erfaring med branchen, han tager os med et slideshow med på en rejse gennem historien med cruiceships, og fortæller, hvad rederierne er glade for ved de skandinaviske havne. Det er mere naturen og historien, “det er ikke så meget for det gode vejr, og muligheden for at ligge på stranden med en Magarita”, joker Jacob.

“I 2017 krydsede 1 million turister Danmark, næste år forventer man en stigning på 200.000”.

Vi får også vist skibet “Serenade of the Seas”, hvilket er et skib, der er bygget til WOW-effekt. Skibet har deres egen Broadway-opsætning, gourmetrestauranter og klatrevæg, bare for at nævne nogle få ting. En ny trend, der hedder skibe som destinationer, er formålet at skibene skal være så fede, at man hellere vil blive på skibet, “det er et mikrokosmos for underholdning” siger Jacob.

Vi er efter denne aften blevet en del klogere på, hvad vores gæster, der anløber byen kommer fra. Hvordan skibene er bygget op og hvilken luksus og mental frihed, de kommer fra. Der bliver gjort mere og mere for konstant stimulation, og det skal være så let som muligt at være gæst.

“Når vores gæster anløber til Fredericia, kan de enten være i starten af deres cruice eller i slutningen. De kan også være midt i selvfølgelig, men fra cirka midt i kan der begynde at komme lidt mæthed i turismen”, siger Jacob. Men heldigvis skiller Fredericia sig lidt ud som en miniput by, og ud fra Jacobs mange fortællinger er det vigtigt, vi byder på noget lokalt. Typisk har gæsterne besøgt de store destinationer, som er København og Sankt Petersborg. De leder efter minder, de kan videregive. De kan næsten få alt ombord, så derfor er det vigtigt, at vi tilbyder noget, de ikke kan få. Det er vigtigt, at vi frembringer de gode historier vores by rummer, samt gør valutabehandlingen meget nemmere for potentiale kunder.”

“307 kroner bruger en gæst i gennemsnit i anløbshavnene, viser en undersøgelse”, siger Jacob og kommer med gode råd om at byde gæsterne fra de forskellige skibe velkommen. “Lav et skilt i vinduet eller på gaden, sælg noget dansk, noget turistagtig som de kan blære sig med, når de kommer hjem, at de fandt det i en lille lokal by i Danmark, det er vigtigt” siger Jacob.

Vi er godt på vej i Fredericia! Hver gang, der har været krydstogtskibe, gør vi det til en festdag, “de store destinationer som Sankt Petersborg og København kan ikke byde på de ting” afslutter Jacob.

det store krydstogtmøde
Foto: Thomas Laegaard, Fredericia AVISEN

Helle Rosborg Black som er Cruisekoordinator ved Visit Lillebælt og Karina Wærnskjold-Thiesen fra Fredericia Shopping, taler med de mange handlende som er mødt op. Desværre er flere af ideerne ikke helt på plads, men vi kan på redaktionen konkludere, at vi igen i 2018 vil byde vores krydstogtgæster mere end velkommen i Fredericia.