Åbenheden i Fredericia byråd er, som den plejer at være, meget begrænset, trods de valgte i stor stil og med store armbevægelser gik til valg på netop åbenhed i byrådet og i ADP, og holdningen var, hos visse kandidater, at der skulle ryddes op. 

Status efter de første 100 dage, og nu tæt på et år efter valget, er: Intet er ændret. Spørgetimen i byrådet har ikke den åbenhed der skal til. Byrådet afklarer tydeligvis emner før et byrådsmøde starter. De TV transmitterede møder er kun et show for folket, hvor byrødderne kan være lidt tøsefornærmede over hinandens udtryk og andre bagateller.

Det gamle byråd har så mange lig i lasten, at selv en blind kan se dem. Det nye byråd har ikke tilført nye regler for ordentlighed.  

Venstre tordnede frem med visioner om øget bosætning, arbejdsmarked og beskæftigelse, trivselslæring og ikke mindst, at den enkelte borger skulle i fokus. 

De konservative kørte frem med, at der skulle mere åbenhed i forvaltning og byråd, hvilket Tommy Rachlitz Nielsen i en tv debat stod frem med og som partiet fremfører på deres hjemmeside; ”Et levende demokrati består af engagerede borgere”. Jamen, jamen, jamen hvorfor får vi så ikke den åbenhed, der giver mulighed for engagementet? I ADP sagen var de konservative højtråbende. Nu er de tavse. Skyldes det mon en velbetalt bestyrelsespost? 

Nye Borgerlige i Fredericia har ingen politik, ej heller på deres facebook eller den manglende hjemmeside. Nok derfor, at Karsten Byrgesen evigt og altid fremstår som den, der ikke får informationer, ikke bliver hørt og ikke kan gøre for det. Byrgesen er Danmarks eneste politikker, der kører frem med alt det, han ikke kan, det han ikke ved og meget andet varmt luft uden substans. Han har også i sidste byrådsperiode overset den tidligere borgmesters mange uheldigheder.

Dansk folkeparti har haft travlt med at hjælpe Socialdemokratiet med at fylde de huller, der har været fra sidste byrådsvalg og bedyrer deres uskyld i borgmestersagen. Susanne Eilersen har på positivsiden fremført en form for ældrepolitik, men har nok haft andet at se til på det sidste.

Connie Maybrith Jørgensen der er valgt for SF, er jo bare en stemme på socialdemokratiet i en anden forklædning og en venstredrejning, der ikke har givet nogen form for åbning i byrådet overhovedet. SF står nærmest for standsning af al fremskridt.

Enhedslisten kører meget på børn og unge politikken, men hvor er nyskabningen/nytænkningen Cecilie Roed Schultz?

De reelle magthavere Socialdemokratiet har haft travlt med at dække hullerne til efter den forrige borgmester, og bruger Mette Frederiksen’s politik, tavshed, og undlader at svare direkte på noget. Flyverskjul giver ikke udvikling.

Nu hvor I har fordelt politiske og upolitiske poster imellem vennerne, spørger vi i Liberal Alliance:

Hvor er den langsigtede planlægning for Fredericia’s udvikling – uden at ændre lokalplaner i tide og utide? 

Hvor er den forsvarlige økonomiske politik? ”Budgetforslaget af 26. september 2021”? og de “ØKONOMISKE FORUDSÆTNINGER – BUDGET 2022” som den er baseret på?

Manglende økonomiske evner er skyld i, at der nu skal findes store besparelser. Trods dette blev budgettet efterfølgende godkendt på byrådets møde den 11. oktober 2020. Knap 6 mdr. senere er der kaos i økonomien, der mangler penge, spørgsmålet er, om ”BUDGET 2022 OVERSLAGSÅRENE 2023-2025” er noget som helst værd? MANGLER DER NOGET?

Hvordan sikres værdighedspolitikken 2019-2022 (vedtaget januar 2019) fremover? 

Ældres livskvalitet og en værdig afslutning på livet er i fare med det nuværende byråds manglende politik på ældreområdet. 

Liberal Alliance køber den ikke. De ældre skal ikke igen være det tavse flertal der konstant spares på.

I Liberal Alliance mener vi, at Fredericia skal have en langsigtet vision baseret på borgernes, industriens og øvrige interessenters behov. Økonomien skal være på plads. Ingen særinteresser skal plejes for politisk vinding. Ordentlighed er nøgleordet. 

Det nuværende byråd er ved at ødelægge de åndehuller, der er i byen, støj og forurening stiger, økonomien virker tvivlsom.