Talenteleverne på de tre linjer; musik, dans og billedkunst, er i fuld gang med et nyt tværfagligt projekt, der snart munder ud i en fælles forestilling ”SYND” med premiere den 14. marts 2020.

Forestillingen bygger på de 7 dødssynder, og emnet har fra starten været elevernes egen ide. Dvs. først kom danserne med ideen, og udviklede på den sideløbende med Den Kreative Skoles store projekt ”Vi kan bygge en by” i foråret 2019.

Efter sommerferien kom musik-og billedkunsttalenterne med, og alle bolde blev kastet op i luften igen under deres fælles talent- intro dag i september. Her blev der improviseret med rytmer, klang, ord dans og maling og brainstormet i et væk.

Foto: Ida Pawelczyk

Arbejdsproces

Efter Talentdagen har de arbejdet videre i egne faggrupper, hvor der er blevet komponeret, koreograferet, skabt billeder og film, og ind imellem har talenterne mødtes til fælles prøver og justeret sig ind på hinanden, og fundet fælles retninger i deres arbejde.

Hver enkelt dødssynd undersøges i forestillingen. Der stilles spørgsmål ved, om dødssynderne har relevans i dag, om de har betydning for vores relationer og vores klode, eller er det blot en gammel kristen overlevering? Ud af det arbejde kommer der toner, klange og rytme, dans ord, lyde, samt billeder og film på et måske mere abstrakt plan.

”Det er en fornøjelse at følge de unges kreativitet, at se dem tage ejerskab og til tider kaste sig ud, hvor de ikke kan bunde, men alligevel med fælles hjælp finde ind på et spor. Vi lærere er kun guidende hænder og fødselshjælpere, – arbejdet og ”kunsten”, det er de unges egen. Det er meget inspirerende som underviser at være en del af” udtaler danseunderviser og koreograf Sara Lindhardt.

”Det er ikke altid en nem proces, både at skulle skabe selv samtidig med, at man skal forholde sig til to andre fag/kunstarter, og selv stå med ansvaret for at tingene sker. Så der er både ahaoplevelser i processen, og frustrationer når tingene ikke hænger sammen, eller der opstår misforståelser i forhold til at mødes til prøver og lignende”, fortæller Sara Lindhardt.

Foto: Ida Pawelczyk

Det tværfaglige arbejde

”Der er på Den Kreative Skole en lang tradition for tværfaglige projekter, og vi introducerede eleverne til også at være medskabende i de kreative processer for nogle år siden i udviklingen af forestillingen ”Am I a Swan”, fortæller skoleleder Arne Gaardsted Jørgensen fra Den Kreative Skole. ”Den Kreative Skole vil meget gerne bakke op, og understøtte arbejdet og udviklingen af det tværfaglige samarbejde, og det er meget inspirerende at se resultaterne spire frem, og både skolen og kulturlivet kan nyde frugterne af elevernes og lærernes dedikerede indsats. Vi glæder os til at invitere publikum indenfor i Tavlehallen, hvor forestillingen får premiere i Tavlehallen, lørdag den 14. marts kl. 15.00”, slutter Arne Gaardsted Jørgensen

 Sidste fase

Sara Lindhardt og hendes to kolleger, Pia Hessellund fra billedskolen, og Jonas Lindorf, fra musikskolen, fortæller om perioden frem mod premieren: ” Lørdag den 29. februar mødes alle linjerne for at samle de enkle scener og forestillingen til en helhed, og det glæder vi os til fordi det er der, vi for første gang kan se hvor det hele bærer hen, og om det holder vand!. Det er her vi for alvor kan se hvor der skal sættes ekstra ind, hvor der skal tages ideer ud, og hvor vi kan lege lidt ekstra.

Den sidste tid bliver i det hele taget meget mere hektisk og det er nødvendigt med en ekstra indsats fra alle involverede frem mod premieren. Men det er også en tid hvor eleverne kommer tættere på hinanden, mærker fællesskabet og ejerskabet gennem et fælles løft”, slutter de tre undervisere

Danseelev Nanna Vu udtaler at: ”Det er fedt, når det er ens eget materiale, det giver ejerskabsfornemmelse, men det er også langt mere sårbart.”

Skriv et svar