I december 2019 rejste SF Fredericia en begrundet mistanke om at Fredericia Kommune i lighed med andre kommuner havde haft private resultat lønnede konsulentfirmaer til at skaffe kommunen besparelser på Handicapområdet.

I vores indlæg i dagspressen skrev vi bl.a.

“Der må siges at være begrundet mistanke om, at Fredericia kommune er med på vognen, da der i Budget 2020, som er vedtaget af alle byrådets partier, henvises til en gevinst på takstforhandling” i det vedtagne budget stod der beskrevet:

“Gevinster på takstforhandlinger

Der opnås varige gevinster på 3 mio. kr. årligt via takstforhandlinger på botilbudsområdet”.

Nu er der faldet afgørelse i Ankestyrelsen og Fredericia Kommunes praksis er kendt ulovlig. Det må betyde at de borgere som uretmæssigt er blevet sat ned i støtte får genbehandlet deres sag.

Det er dejligt når retfærdigheden sejrer, men det er stadig stærkt bekymrende at et samlet byråd har godkendt denne ulovlige metode, det må ikke gentage sig!

På vegne af SF Fredericia

Connie Maybrith Jørgensen

Formand for SF Fredericia og

Medlem af Handicaprådet

Havepladsvej 142, Fredericia

8 KOMMENTARER

  1. Hvis man fulgte bare lidt med, ville man vide at det var Handicaprådet med NIcklas Andersen og Enhedslistens Kirsten Cordtz, som først bragte det på banen. Efterfølgende gjorde Connie alt deres arbejde til sin egen sag. Pænt klamt, men sådan er arbejdsgangen åbenbart for hende.

  2. Beslutning om brug af konsulenter blev ikke taget af byrådet, da Enhedslisten byrådsmedlem spurgte ind til sagen, blev der i første omgang også benægtet af direktør Yelva Jensen, som senere efter pres så måtte indrømme der var gjort brug af konsulenter.

  3. Nej. Igen skal man sætte sig lidt ind i tingene. Der er IKKe blevet stemt om det i byrådet, Connie eller du må gerne finde det referat frem, hvor der står at det blev stemt for.

  4. Når man ansætter eksterne konsulenter på et område i kommunen, så er det med bevidsthed om, at de kommunalt ansatte på området ikke kan deres kram.
    Derfor vil det falde tilbage på ledelsen og byrådet og i sidste ende på borgmesteren, der ikke kan sit metier. Nu har hr. Bjerregaard “siddet” på posten i ca. 7 år. Der er stadig problemer, og de gror måske?
    Hvis de ansatte ikke kan deres arbejde, så skal de på kursus. Hjælper det ikke, så må de finde noget andet at beskæftige sig med. Det gælder også borgmesteren og for den sags skyld kommunalbestyrelsen!

Skriv et svar