For første gang ramte fænomenet #FodboldtrøjeFredag hele Danmark, og danskerne har i den grad taget den nye indsamling til sig, trukket i trøjen og sendt over en million kroner til Børnecancerfondens vigtige arbejde.

Med en række kendte ambassadører i front opfordrede #FodboldtrøjeFredag danskerne til at trække i favoritfodboldtrøjen fredag den 9. oktober og samtidig donere et valgfrit beløb til Børnecancerfondens arbejde. Og det gjorde danskerne i stor stil.

De sociale medier boomede med alverdens fodboldtrøjer og glade mennesker. Både dem, der selv brænder for fodbold, der vel er Danmarks nationalsport, og dem, der lod sig opfordre til at trække i trøjen simpelthen for at være en del af begivenheden og støtte op om en vigtig sag.

Danske Spil, der fik ideen til at bringe #FodboldtrøjeFredag til Danmark, har støttet kampagnen økonomisk, så hele det indsamlede beløb går ubeskåret til Børnecancerfondens arbejde med forskning i børnekræft og hjælp til ramte familier.

Hos #FodboldtrøjeFredag tæller man stadig de sidste donationer, men kan allerede nu melde ud, at slutresultatet lander på den gode side af 1,2 millioner. Og det resultat vækker selvsagt stor glæde hos Børnecancerfonden:

Vi vidste ikke, hvad vi skulle forvente og blev helt overrumplet over den store opbakning til #FodboldtrøjeFredag i hele Danmark. Det er helt tydeligt, at sammenholdet omkring fodbold og sport har et kæmpe potentiale, og vi er dybt taknemmelige for engagementet, de mange bidrag og for en helt ekstraordinær indsats fra Danske Spil og hele holdet, der har gjort #FodboldtrøjeFredag til virkelighed. Jeg glæder mig allerede til næste år, hvor vi håber at kunne holde #FodboldtrøjeFredag igen. Denne dag kommer til at gøre en stor forskel for børn med kræft. TUSIND TAK, siger Marianne Benzon Nielsen, direktør, Børnecancerfonden.

Også hos Danske Spil, der selv afholdt #FodboldtrøjeFredag som et internt arrangement i 2019, er der stor tilfredshed med resultatet og den måde, indsamlingen har grebet danskerne – både de fodboldinteresserede og alle andre:

Det har været en stor fornøjelse at se, hvad fællesskabet omkring fodbold egentlig kan. At man samtidig kan støtte en god sag, gør en dag som Fodboldtrøjefredag endnu mere meningsfuld, siger Nikolas Lyhne-Knudsen, administrerende direktør, Danske Spil.

Vi kan mere sammen
Ifølge fremtidsforsker Anne Skare Nielsen fra Universal Futurist er der god grund til, at danskerne har taget #FodboldtrøjeFredag til sig på rekordtid, og det hænger i høj grad sammen med fællesskabet – eller måske rettere manglen af fællesskab lige nu på grund af corona:

Hvis man spørger folk om, hvem der “redder verden” – om de tror, det bliver eksperter, politikere, ildsjæle, teknologi eller fællesskaber, så svarer langt den største del “fællesskaber”. I praksis bliver det et mix af det hele, men svaret “fællesskaber” er et udtryk for, hvad vi længes efter. Vi har et håb og en fornemmelse af, at vi kan meget mere sammen, men vi synes, det er svært at komme i gang. Derfor er en indsamling som #FodboldtrøjeFredag spot on: Det er tydeligt, hvad man skal gøre, og hvad man kan bidrage med – man kan mærke, at man er en del af en større, meningsfuld sammenhæng.

De momenter af at blive “rørt” – af fællesskabet, af de store følelser og at man betyder noget, de er helt vildt vigtige sådan, som verden udvikler sig lige nu. Ikke bare for dem, der er med i hashtagget eller indsamlingen, men i allerhøjeste grad også for de familier, der bliver berørt af børnekræft. Det er et lyspunkt i mørket at kunne se, at ens kamp og den sorg, der desværre alt for tit følger med, betyder noget for andre – at man ikke er alene, slutter Anne Skare Nielsen, fremtidsforsker fra Universal Futurist.

Om #FodboldtrøjeFredag og Børnecancerfonden

Det er andet år, Danske Spil støtter afviklingen af #FodboldtrøjeFredag til fordel for Børnecancerfonden, men det er første gang, at hele Danmark involveres. Indsamlingen er inspireret af Football Shirt Friday, der har været en kæmpesucces i England gennem mange år.

Alle indsamlede midler fra #FodboldtrøjeFredag går ubeskåret til Børnecancerfondens arbejde med forskning i børnekræft og hjælp til ramte familier. Det kan lade sig gøre, fordi Danske Spil støtter indsamlingen.

Overlæge Henrik Hertz stiftede Børnecancerfonden i 1995 for at sikre et nødvendigt fokus på børn med kræft. Dengang fik børn samme behandling som voksne, og forskning i børnekræft var et særsyn.

Børnecancerfonden har gennem årene uddelt mere end 295 mio. kr. til forskning mod børnekræft. Denne forskning har været med til at øge børns chance for at overleve en kræftdiagnose med 25 procent siden 1995. Ingen anden privat organisation har bidraget mere til denne udvikling end Børnecancerfonden.

Fonden er en privat organisation, der er helt afhængig af donationer udefra – og der er fortsat stort behov for støtten.

Danske Spil har afholdt alle udgifter i forbindelse med årets #FodboldtrøjeFredag, og derfor går indsamlingens resultat ubeskåret til Børnecancerfondens arbejde med at støtte forskning i børnekræft og arbejdet med at støtte ramte børn og deres familier.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer