Regeringen barsler med en afgift, der gør det dyrere at sende pakker. Den plan møder stor skepsis hos dansk erhvervsliv og store dele af poltikerne. Der er bare et problem; Regeringen mangler penge til at finansiere statens eget smertensbarn: PostNord. 

E-Handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund, skriver: 

“Ingen særskat på dansk e-handel. Berlingske bringer historien, der kan berette, at regeringen i dag bringer et forslag på bordet overfor partierne bag postforliget. Her foreslåes en skat på kr 1,25 pr pakke i 2021 og kr 0,85 i 2022. Vi i Dansk Erhverv siger klart og tydeligt nej tak til forslaget, for som Brian Mikkelsen (Adm. Direktør hos Dansk Erhverv red.) udtaler til avisen “det vil skabe en ulig konkurrence og gå hårdt ud over dansk e-handel, for mange udenlandske e-handelsvirksomheder vil kunne undgå at betale den nye afgift som følge af internationale postaftaler.”

Natasha Brandt CEO hos Saxo udtaler “det undrer mig, at den danske regering sætter de danske e-handelsdrivende i en situation, hvor man pålægger os øgede omkostninger og stiller os ringere, når vores primære konkurrencesituation er i forhold til de internationale spillere”

CEO, Daniel Diness Andersen. Temashop

Hos fredericianske TEMASHOP er man enige. Det er duer ikke at sætte flere skatter på danske virksomheder, der i forvejen er hårdt ramt af skatter, afgifter og den aktuelle sundhedskrise. 

»Regeringens oplæg er en katastrofe for danske e-handelsvirksomheder. Hvis det gennemføres, så betyder det, at vi stilles endnu dårligere overfor udlandet, end vi allerede er. I forvejen er det meget dyrere at drive virksomhed i Danmark, samtidig er lønningerne også væsentligt højere, så man skal ikke beskatte danske virksomheder yderligere,« siger CEO hos TEMASHOP, Daniel Diness Andersen og fortsætter:

»Det kan få store konsekvenser. Det kan ødelægge virksomheder og i sidste ende koste arbejdspladser. Det vil også bremse iværksætteriet indenfor e-handel, og så vil flere flytte virksomheder og lagre til udlandet. En løsning kunne i stedet være at se på Sverige, hvor man har ændret reglerne, så forholdene er mere ens for alle. I Danmark kan virksomheder udenfor EU lige nu sende en pakke med en værdi på 80 kroner uden, at kunden skal betale moms. Det kan jeg ikke ikke gøre i Danmark, jeg skal opkræve moms. Dertil kommer, at man arbejder med en postaftale fra 1969, der udfases nu over fem år, men i 2025 kan du stadig sende en pakke billigere fra Kina til Danmark end internt i Danmark, hvis man fører de nuværende priser. I postaftalen er Kina et uland, og derfor kan man fra Østen sende breve til 5 kroner, imens det i Danmark koster 20-26 kroner. Det smuthul udnyttes eksplicit, formålet var kommunikation via breve, men i stedet sendes der varer til danske forbrugere.«

Direktøren tilføjer: 

»Det hul skal lukkes – og her kan man gøre som i Sverige. Det er også underligt, fordi en socialdemokratisk regering burde være glade for at lukke sådan et hul. I Sverige har man sat grænsen ned, og derfor kigger man på pakkerne, hvilket hurtigt medfører, at det hul, der pt. udnyttes i Danmark, lukkes. Her kan man også finde nogle af de midler staten mangler til PostNord, nemlig ved at tage et gebyr for at åbne og fortolde de varer, der sendes til danske forbrugere. Så får man også fairness, og derudover så forsvinder den del ved at få pakker fra Østen, der ikke overholder vores regler. Når vi eksempelvis køber ind i Østen, så skal vi også stå på mål for indhold, herunder kemikalier og generel sundhed, men når varer sendes direkte fra Kina til danske forbrugere, så er der ingen, der står på mål. Kort sagt, så har Regeringen netop her et stort sundhedsmæssigt aspekt, der burde gøre sagen klar for Regeringen, i stedet for at pålægge dansk erhvervsliv endnu en skat,« slutter Daniel Diness Andersen. 

Følg
Notikation om
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Brian Steff Magnussen
Brian Steff Magnussen
2 måneder siden

når det bedre kan betale sig at starte bilen og køre efter pakkerne selv vil det selvfølgelig koste arbejdspladser.