Danmark er det land, hvor færrest har skruet ned for deres forbrug under coronapandemien.

YouGovs seneste whitepaper ‘On the money: Global banking & finance report 2021’ indeholder en dybdegående analyse af forbrugernes holdning til finansielle tjenester på tværs af 17 globale markeder. Rapporten er baseret på mere end 18.000 interviews og ser nærmere på betalinger, investeringer og etik inden for finanssektoren og undersøger, hvordan COVID-19-pandemien har påvirket forbrug og økonomi verden over.

Mange ønsker at sænke deres forbrug – og en del har allerede gjort det

Actively reduced non-essential expenses

Globalt set, har mange forbrugere begrænset deres udgifter aktivt under pandemien; flest i Indonesien, med 72% af den voksne befolkning, og over halvdelen af befolkningen i lande som Italien (56%) og Mexico (55%).

Danmark (20%), Tyskland (28%) og Sverige (35%) er de lande, hvor færrest har skruet ned for deres forbrug. Men selv her har mindst en femtedel af forbrugerne (20%) reduceret deres ikke-essentielle udgifter.

Opsparing er højt på prioriteringslisten

Manage finances in the future

Uanset om forbrugerne frivilligt har skåret ned på overflødige udgifter eller ej, planlægger størstedelen at holde forbruget nede i fremtiden. Mexico (90%), Indonesien (87%) og Spanien (86%) er de lande, hvor flest angiver, at de vil reducere deres ikke-essentielle udgifter. De eneste lande, hvor under halvdelen har planer om at skære ned, er Tyskland (45%) og Danmark (45%).

For de fleste forbrugere er det desuden vigtigt at spare op til uforudsete økonomiske udgifter i fremtiden – især i Indonesien (54%), Singapore (51%) og Spanien (48%) prioriteres dette højt. Danmark skiller sig imidlertid ud på dette punkt, hvor kun 20% prioriterer dette.

Læs mere i YouGov whitepaper, som også ser nærmere på forbrugernes holding til kontanter og betalingsløsninger, investeringer samt deres forventninger til etik i finanssektoren.

Om undersøgelsen

Data stammer fra YouGovs whitepaper: ‘On the money: Global banking & finance report 2021’, der undersøger forbrugeres holdning til finansielle ydelser på tværs af 17 globale markeder. Rapporten går desuden i dybden med emner som kontanter vs. kontaktløse betalingsmetoder, synet på etik og bæredygtighed i bank- og finanssektoren og stiller skarpt på, hvordan COVID-19-pandemien har påvirket forbrug og økonomi verden over.

Undersøgelsen er baseret på data fra vores syndikerede produkt YouGov Profiles og YouGov Custom Research og er foretaget i januar 2021. Alt i alt gennemførte vi 18.500 interview på tværs af 17 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.

Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle af landene er internettets udbredelse begrænset til, at man kan sige, at eksemplerne kun repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Lande og områder, hvor dette gælder, er Kina (inklusive Hong Kong) og Indonesien. For Indien og Mexico er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer