Forside Danmark Corporate identity: Hvorfor det kommer an på det rigtige outfit

Corporate identity: Hvorfor det kommer an på det rigtige outfit

DEL

I masseforbrugets tidsalder skal virksomheder i alle brancher hævde sig over for uendeligt mange konkurrenter. Hvilket mærke kunder i sidste ende beslutter sig for at købe, afhænger i mindre grad af selve produktet og langt mere af budskabet bag produktet. Dette budskab beror på den såkaldte corporate identity – altså en virksomheds „personlighed“. Jo lettere forbrugere kan identificere sig med en corporate identity, desto større er chancen for, at de køber produkter fra virksomheden. For at udvikle en ensartet firmaidentitet skal alle medarbejdere trække på samme hammel. Du får her mere at vide om, med hvilke strategier virksomhedsledere kan styrke teamånden og dermed også deres image udadtil.

De ydre værdiers kraft

Corporate identity står principielt for en virksomheds mission og vision. Den mest effektive måde at overføre denne immaterielle merværdi er ved hjælp af materielle goder. På trods af øget digitalisering spiller håndgribelige merchandise-produkter fortsat en afgørende rolle i markedsføringen. Derfor bør virksomhedsstiftere tidligt opbygge et udvalg af reklamegaver. Det mest velegnede er brugsting, som kan bruges overalt i hverdagen, eksempelvis:

  • Køkkengrej
  • Skriveartikler
  • Tekstilvarer

Arbejdsgivere behøver ikke at gøre brug af dyre designere for at få lavet ensartet firmatøj. Via en printbutiks website kan man med få klik få kreeret en trøje med ens eget logo: Man skal blot vælge form og farve, uploade, bestille og få leveret det ønskede tryk. Mere skal der ikke til! En sådan trøje kan først og fremmest hjælpe medarbejdere til at identificere sig med deres virksomhed. Hvis hele teamet går i den samme uniform på en messe eller til en firmafest, opstår der hurtigt en følelse af tilhørsforhold og sammenhold.

Fra design til identitet

Corporate identity består principielt af fire dele:

  • Filosofi:

Hvilke moralske overbevisninger støtter en virksomhed?

  • Adfærd:

Hvilke handlinger og fremgangsmåder er resultatet af de filosofiske overbevisninger?

  • Kultur:

Hvordan former hverdagen i virksomheden sig i teamet og i samarbejdet med forretningsforbindelser?

  • Kommunikation:

Hvordan kommer en virksomhed ud med sit budskab? Hvilke platforme og sproglige formuleringer bruger den?

Alle disse værdier formidler et firma gennem sit individuelle corporate design. Hertil hører tre centrale elementer:

  • Logo:

Hvordan adskiller symbolet sig fra konkurrenterne i form, farve og rumlig udformning?

  • Skrifttype:

Hvilket format kendetegner e-mails, breve og andre dokumenter, som en virksomhed udfærdiger?

  • Farvevalg:

Hvilke nuancer dominerer i logoet, på websitet og i kontorindretningen?

Ved valget af det rigtige design bør virksomhedsledere derfor altid afveje, hvorvidt en visuel præsentation udtrykker ideen bag deres mærke.

http://www.detskerifredericia.dk/indhold/fyn-rundt-2019
Annonce.
DEL