De sidste skoleklasser vender tilbage til klasselokalerne, men kun få timer om dagen. Dermed fortsætter fjernundervisningen, som både elever og forældre har været udtalt tilfredse ifølge en undersøgelse fra SDU og Aarhus Universitet. 

Kriser har det med at åbne for nye muligheder, og det er også tilfældet i Folkeskolen. Fjernundervisningen har accelereret den digitale omstilling i skolerne, og mange lærere har fået øjnene op for værdien af digitale værktøjer, og hvilke muligheder de fører med sig, efter de har været nødsaget til at bruge dem aktivt over de seneste måneder. En af dem, der har været særligt begejstrerede er Mai Wedfall, der underviser i dansk, hjemkundskab og billedkunst på Vedbæk Skole:

”Jeg er ikke i tvivl om, at det er det største it-løft af Folkeskolen nogensinde. Det kommer til at ændre meget i den måde, vi arbejder og underviser på: Fotokopier bliver ikke væk i tasken, vi kan hurtigere dele viden og materiale mellem lærerne, og forældre kan nemmere følge med i undervisningen.” 

Lærerne har undervejs brugt et væld af forskellige digitale værktøjer som videochats og YouTube. Centralt for en stor del af skolernes undervisning har været de digitale læringsplatforme, hvor lærerne kan samle al undervisningsmaterialet og lektier, så det er nemt for elever og forældre at finde og bevare et overblik over børnenes skolegang. 

Det gælder blandt andet familien Hodzic-Mehic, der bor på Østerbro i København, og hvis to børn går i henholdsvis 2. og 6. klasse. Her har skolen flittigt brugt læringsplatformen Meebook til netop at samle informationer om elevernes skolegang. 

”Vi er kommet tættere på vores børns skolegang. Fremover kan vi følge med i, hvad der bliver undervist i, hvis én af børnene er syge, eller vi tager fri uden for skolernes ferie,” siger Dina Hodzic-Mehic. 

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer