2019 gik godt for det Carlsberg. Rigtig godt. Især i Kina har Carlsbergs produkter solgt godt, men det kan Corona-virussen sætter en stopper for.

“Væksten ser ud til at fortsætte, men coronavirussen kan komme til at barbere både omsætningen og indtjeningen ned. Det vurderer den amerikanske storbank Citi i en analyseW; skriver Børsen.

Det forventes, at Corona-virussen vil have en påvirkning på trade-salget i Kina. Det betyder, at salget på barer, restauranter og caféer vil være dalet markant i det første kvartal, og forventningen fra den amerikanske storbank er, at det samme vil gøre sig gældende for andet kvartal.

Citi forventer først, at der er rettet op på situationen i maj måned, fordi langt de fleste af udskænkningsstederne i Kina er lukket, fordi man fortsat frygter at der er en smittefare.

Ca. 50 pct. af de kinesiske restauranter er lukket, mens det gælder ca. 95 pct. af diskoteker og barer i nattelivet, skriver Børsen.

Analysen fra Citi viser, at volumen i det kinesiske ølsalg for Carlsberg vil falde med 22% i det første halve år, hvilket forventes at give et dyk for hele året på 8%. Tallene fra Citi viser, at det vil betyde et driftsresultat der er 250 millioner kroner under det forventede, hvis ikke der havde været et udbrud af Corona-virus.

Det betyder, at Citi forventer et dyk i omsætningen på 1,4 milliarder kroner.

Carlsberg kommenterer ikke Citis analyse, men i forbindelse med bryggeriets årsregnskab i den forgangne uge bekræftede selskabet, at virussen vil påvirke on trade-forretningen i Kina negativt, men at det er for tidligt at komme med et estimat, skriver Børsen.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer