Af Karsten Byrgesen, Løsgænger, Medlem af Fredericia Byråd.

Der skulle kun gå få dage fra mit seneste læserbrev d. 20 december 2019 om væltede svinetransporter, til et nyt lastvognstog d. 2. januar 2020 væltede med 360 grise ombord. 

Det er skrækkeligt og igen er vi vidner til grov mishandling af dyr. Denne gang en ulykke i Finderup ved Viborg, hvor 100 grise blev dræbt. 

En kort google søgning viser at 7 (syv) dyretransporter er forulykket i 2019. Alene i efteråret 2018 væltede 9 (ni) dyretransporter indenfor en periode af kun 4 måneder. Foreløbige undersøgelser har vist, at det i 80 procent af tilfældene er chaufføren der er skyld i ulykken. 

Det er således relevant og helt fair at spørge, om der er tale om udygtige chauffører, sløseri eller tekniske årsager Der er under alle omstændigheder en seriehændelse, der vidner om, at der er noget grueligt galt i branchen.

Chaufføren fra Finderup har fortalt, at han trak lidt til siden, hvorefter vogntoget kom i slinger og væltede. Er det bare en dårlig undskyldning, eller er der i virkeligheden tale om et komplekst problem. 

Statens biltilsyn burde omgående lave nogle restriktioner på transporterne, indtil problemet er undersøgt til bunds. Hvad med at læsse en grisetransport med 360 rullebrædder, påmonteret sandsække i grise størrelse og vægt, og lade den tage en tur på et af de mange tekniske køreanlæg. Jeg vil tro, at styre- og bremseprøver og undvige manøvrer vil vise, at et meget højt tyngdepunkt og ustabilitet er en del af problemet. 

Men igen må jeg spørge, hvor er ministeren, Hvor er branchen? Hvor er branchens havarikommission? Hvor er bilinspektørernes rapporter og anbefalinger? Hvor er grundig uddannelse og prøvning af chaufførerne? Hvor er Folketingspolitikeren der har fået nok?

1 KOMMENTAR

  1. Øst-chauffører.
    Man får det arbejde man betaler for.
    Jeg har aldrig set det antal tabte slidbaner på motorveje og lastbil havarier da chaufførene var fra vest europa og bedre uddannet til at køre erhverv. Og det giver sig selv at sparer den arbejdgiver på sine folk sparer han også på at vedligeholde vognparken. det er så simpelt som 2+2.

SKRIV EN KOMMENTAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her