Teater Malstrøm har med Kabaret Bowie pustet liv i den glød, der endnu ikke har forladt det historiske spillested, Det Bruunske Pakhus i Fredericia. I den brostensbelagte baggård, hvor husene omkredser det gamle pakhus i Kirkestræde, slår Sidsel Nygaard Jensen porten op og byder os indenfor. Vi sætter os ved et af bordene i cafemiljøet, hvor vi har siddet mange gange før og drukket en cola eller fadøl i pauserne mellem gode mindeværdige oplevelser. 

I onsdags havde Teater Malstrøm premiere på Kabaret Bowie, hvor Sidsel Nygaard Jensen er blandt de fire, der står på scenen. Den 37-årige skuespiller har hele sit liv elsket musik, dans, teater og sang. Hun har bevæget sig rundt i de forskellige miljøer. I hendes ungdom var det rockmusikken, senere skuespillet. I dag kombinerer hun alle de udtryksformer, hun har arbejdet med og elsket gennem livet. Derfor nyder hun, når hun ikke passer jobbet som vikar på Frederiksodde Skolen, eller er sammen med den søde kæreste og kat, at stå på scenen i Det Bruunske Pakhus i denne måned.

Den ikoniske sanger David Bowies musikalske mestermærker gennem seks årtier fortolkes på scenen af Teater Malstrøm. For nogle er Bowie lydkulissen fra barndommen, ungdommen eller bare ham, der leverede lyden, der gav mening i en bipolær verdensorden. Mange har gennem årene sunget med på Life on Mars, Let’s Dance, Ashes to Ashes, Changes og Space Oddity med flere og ladet sig suge ind i fortællingerne, sangene, Bowies performance eller hans generelle kunstneriske udtryk. Berlin er en af de byer, som Bowie satte farver til og for Sidsel Nygaard Jensen er det også Christiane F, som er indgangsvinklen til Bowie.

En anderledes og hårrejsende proces

Det kan være svært at skøjte i slipstrømmen på en så stor kunstner, som Bowie og i sig selv er det ganske enkelt fantastisk, at det overhovedet har kunnet lade sig gøre.

“Altså for det første, regnede vi slet ikke med, at vi måtte spille Bowie. Da vores instruktør Michael Hansen foreslog det, sagde vores formand, at vi aldrig ville få de rettigheder, men det fik vi til en “Kabaretudgave”. Da vi så gik i gang, greb vi processen anderledes an end, jeg har prøvet før. Vi har tidligere lavet Liva Weel og Elton John på Dortheateateret i Kolding, men det var noget helt andet,” fortæller Sidsel. 

” Jeg kendte ikke meget til Bowie, men undervejs voksede min forståelse og kærlighed til ham og hans musik. Måske også netop grundet processen, hvor vi lagde ud i november 2016 med at synge en masse sammen med vores kapelmester Theis Lyng Reinvang. Han hjalp os med at finde ind i numrene, han hjalp os sangteknisk og udtryksmæssigt, imens Michael sad på sine hænder. Det kriblede i ham for at komme i gang med os, men dramaturgien måtte vente lidt endnu,” fortæller Sidsel med et stort smil.
I januar måned fik Michael Hansen mulighed for at komme i aktion og sætte teaterkunsten i spil. Det blev den fedeste oplevelse for Sidsel.

“Jeg ved ikke, hvordan jeg skal fortælle det bedst muligt, men det er virkelig sandt, at måden vi har arbejdet med Kabaret Bowie, har været ekstraordinær interessant. Da Michael gik i gang med os, havde vi allerede gennemarbejdet sangene og lært meget undervejs. Jeg havde også nået at skifte yndlingsnummer flere gange undervejs. Jeg startede med at elske Life on Mars. Det har været magisk at lære sangene, at forstå dem og efterfølgende spille dem. Da vi var tre dage før premieren, kunne vi slet ikke vente med at komme i gang foran et publikum. Men vi havde også øvet os ned til de mindste detaljer. Vi havde fået små noter med analyser og tænkt intensivt over opgaven. Det har jeg aldrig prøvet før.”

Sidsel nyder at spille skuespil i Fredericia. Det er altid noget særligt. Og at få lov til at gøre det i Det Bruunske Pakhus gør hende glad.

“Det er noget særligt at spille her. Jeg kender jo også mange flere mennesker her i byen, så det er dejligt at spille foran en masse skønne mennesker. Man vil gerne vise, hvad man kan. Jeg blomstrer her. Jeg har ikke altid vist, hvad jeg ville med mit liv. Derfor har jeg også prøvet adskillige ting. Jeg fandt en form for ro, da jeg startede på den fri ungdomsuddannelse på Ærø, samtidig øvede jeg teater på Teater Ekstern i Fredericia. Senere læste jeg dramaturgi på Aarhus Universitet. “

Anmelderrost premiere 

I onsdags havde Kabaret Bowie premiere, og det blev et tilløbsstykke uden lige. Gode anmeldelser og ikke mindst en fantastisk feedback fra publikum.

“Vi mærker virkelig publikum. Det er det, som Det Bruunske Pakhus kan. Vi spiller i et unikt historisk miljø. Ånden rammer os alle. Vi har måske 130 mennesker i salen og de sidder tæt på. Så både bifald og stilhed får hårene til at rejse sig. Der er øjeblikke, hvor tiden står stille og vi bliver ramt af en eventyrlig stilhed. Det er livsbekræftende at være med til.”

Et af de næste stykker, som Sidsel ser frem til at arbejde med, er et stykke om forfatter og digter Dan Turèll, hvor Teater Malstrøm er i dialog med Chili Turèll som konsulent. Denne spilles også i Det Bruunske Pakhus. Senere gælder det en fortolkning af Astrid Lindgrens, Brødrende Løvehjerte.

“Jeg håber da, at vi kan så et frø i bevidstheden hos politikerne mange år frem. Vi kan lave mange flotte opsætninger i disse omgivelser og vi ser virkelig mange muligheder. Drømmen er, at vi med Teater Malstrøm kan udvikle et semiprofessionelt teater i Fredericia, hvor amatørskuespillere, sangere og dansere får mulighed for at udvikle. Til Kaberet Bowie er vi måske håndplukket, men det kunne da være fedt med auditions, masser af undervisning, sparring og udvikling. Jeg tror på, at vi kan drive det her vidt”, siger Sidsel.

Vi rejser os og går rundt i Det Bruunske Pakhus. Sidsel viser os “omklædningsrummet”. Hun sætter sig i stolen. Der er god stemning her, hver aften, før vi går på. Vi griner meget og har det godt sammen.”

Sidsel smiler genert og siger: “Jeg er faktisk ikke vant til at være “på” sådan her. Det er lidt mærkeligt. Når jeg går på scenen, er jeg en anden. Jeg bevæger mig ind i en rolle og jeg synger med alt, hvad jeg har. Når jeg skal rejse mig op i en forsamling eller have taget et billede, som nu, så bliver jeg helt nervøs”. 
Teater Malstrøms, Kabaret Bowie, spiller til og med 1. april.