Inden længe åbner DLG op i deres nye hovedkontor, ligesom boligbyggeriet ved siden af snart står færdigt. Det giver flere biler – og det bekymrer de lokale i området. 

Kurt Egebro og Ole Sloth Carlsen er bekymrede. De er bekymrede for børnene i området, der skal krydse Lyngsoddevej om morgenen. 

“Der er varslet om, at DLG har omkring 300 ansatte, der dagligt skal køre til og fra deres nye domicil. Det betyder, at vi får 300 flere biler her på Lyngsoddevej, hvor der ikke er gjort tilpas opmærksom på, at skolebørnene her krydser vejen”, siger formand for Ejerlavet Ravnsgård-Lillenæs, Ole Sloth Carlsen. 

De to tager mig med på tur. Vi aftaler at mødes hos Ole, der bor lige rundt om hjørnet fra Kurt. “Skal vi ikke tage stien”, spørger Ole, inden han forklarer, at det er den vej børnene altid tager når de skal i skole – “for den anden vej er, om muligt, endnu farligere”, siger han og henviser til situationen hvis man kører ud fra Lillenæs. 

(Foto: Matthias Runge Madsen / Fredericia AVISEN)

“Det er så her”, siger Ole og Kurt næsten i munden på hinanden, imens vi står og kigger fra stien ud mod Lyngsoddevej. Der er lavet et par tiltag, en asfalteret sti på den anden side af vejen viser, at det er her man skal over – og to skilte gør opmærksom på, at der krydser cyklister over vejen. 

“Vi må have nogen i tale, for det er kun et spørgsmål om tid før noget går galt. Og så går det helt galt. Desværre”, siger Kurt. “Bilerne kommer meget hurtigt forbi den lille runding, det er virkelig farligt”, fortsætter han.

(Foto: Matthias Runge Madsen / Fredericia AVISEN)

Ole peger ned mod busstoppestedet på vores side af vejen. Der er intet fortov eller sti derned, så man må gå i den mudrede rabat eller ude på vejen helt hen til busstoppestedet. “Det er bare ikke holdbart”, siger han.

(Foto: Matthias Runge Madsen / Fredericia AVISEN)

“Så har vi også fået Car Next længere nede af vejen, og når bilerne skal prøvekøres og hestekræfterne testes, så er det her det foretrukne sted. Der bliver virkelig kørt stærkt”, forklarer Ole.

Vi får listet os over vejen og går ned mod hjørnet, hvor en interimistisk sti er skabt, “det her er det eneste sted man kan komme ind på cykelstien, hvis ikke man tager overgangene længere nede. Det er meget farligt, og jeg kan simpelthen ikke forstå, at der ikke er lavet en bedre løsning. Virkeligheden er jo tydelig, bare se på stien”, siger Ole.

(Foto; Matthias Runge Madsen / Fredericia AVISEN)

Ejerlavet har tidligere indgivet et høringssvar, da lokalplanen med tilladelse til at bygge DLG’s nye domicil. “Men det skete der ikke noget ved”, siger Ole.


Dengang skrev man følgende:

“Vi ønsker at forslaget indarbejder løsninger på den øgede trafikbelastning for beboerne i vores område Ravnsgårdsvej og Lillenæs. Etablering af den nye virksomhed ved Kystvejen med måske flere end 300 medarbejdere vil medføre store trafikale udfordringer i form af øget trafik på især Lyngsoddevej og Kystvejen. De trafiksikkerhedsmæssige udfordringer for beboerne i vores område vil kræve nye tiltag. Den øgede trafikmængde vil allerede under et kommende byggeri medføre usikre skoleveje for vores børn, gående eller på cykel. Skolebørnene fra vores område Ravnsgårdsvej og Lillenæs skal på vej til Lyng skole krydse Lyngsoddevej, hvor der p.t. alene er skiltning som trafiksikkerhedsfremmende foranstaltning på vejen. Skiltet i østlig retning er tilmed skygget af træer og vanskeligt at se i modlys morgen og formiddag. Nogle børn vælger senere at køre fra cykelstien langs Kystvejen og krydse Kystvejen ved Ballesvej for at nå frem til skolepatruljerne i krydset Kystvejen/Højmosevej. Ved Ballesvej vil trafikken i det kommende nye kryds blive uoverskuelig for de små trafikanter, hvis der ikke etableres sikre forhold”.

3 KOMMENTARER

  1. Håber at nogen vil lytte og få lavet sikre forhold for alle cyklister og fodgængere, men især for børnene. Det har været et usikkert sted i rigtig mange år, og i sommers cyklede jeg der, og det virker stadigvæk som et ekstremt usikkert sted og en øget mængde trafik, vil blot gøre det værre. Jeg gik selv på Lyng skole for omkring 25 år siden, men da jeg boede på Blåhøj kunne jeg tage stisystemet under Kystvejen til skole, men kan huske det område af Lyngsoddevej, som dengang virkede ret truende for mig, når jeg til tider cyklede i det område. Gik aldrig til fods der, da det nærmest er selvmord, da bilerne kører hurtigt og tæt på en, hvis man går i vejkanten. Håber ikke at dette bliver endnu et tilfælde af, at der skal lig på bordet, før der sker noget, da det desværre efterhånden virker som en nødvendig for at kommunen gider foretage sig noget. Man kan godt gøre alt for at få virksomheder til området, men intet for at sikre de borgere, som lever i de påvirkede områder. Typisk Fredericia Kommune kun at tænke på penge og ikke på mennesker.

  2. Jeg er glad for, at jeg ikke længere har små børn, som skal i skole på Højmosen.
    Det er helt galt at tilføre en skolevej den trafikbelastning, der følger med, når man etablerer en virksomhed som DLG med 300 ansatte, uden at tænke sikker passage for skolebørnene ind.
    Nu har jeg selv boet i området i mange år, og det er blot et spørgsmål om tid, inden det går galt.

Skriv et svar