I en travl dagligdag med arbejde og børn kan det være svært at få spist så sundt, som man gerne vil. En ny undersøgelse, som GfK har foretaget for Gartneribrugets Afsætningsudvalg, viser, at 33 procent af de danske børnefamilier prioriterer sundhed som det vigtigste, når de vælger, hvad der skal på spisebordet om aftenen. Samtidig giver et flertal udtryk for, at de mangler ideer til, hvordan man kan variere sin kost med grøntsagerne.

Så til trods for de gode intentioner ender alt for mange familier med ikke at være så sunde, som de gerne vil. Undersøgelsen viser, at 81,8 procent af alle børnefamilier får under 50 procent af Sundhedsstyrelsens anbefalede 600 gram frugt og grønt om dagen.

Madplan – en hjælp i hverdagen
Ernæringseksperter peger samstemmende på, at løsningen er bedre planlægning, så det i en travl hverdag lykkes at holde fast i de sunde intentioner. Ved at lave madplan en eller to gange om ugen kan børnefamilierne bedre holde fast i intentionen. Da de laver madplanen med udgangspunkt i deres sunde intentioner og derefter køber ind samlet– fremfor at stå med to trætte børn på armen en sen eftermiddag i supermarkedet og skulle tænke på grøntsager. Det sparer tid om eftermiddagen og den sparede tid giver mere overskud til børn og madlavning, da planen er lagt og ingredienserne allerede ligger i køleskabet. På den måde har man også nemmere ved at variere familiens kost.

”Ved at lave en ugentlig madplan kan man gøre hverdagens madlavning nemmere og sundere. En madplan kan være et fantastisk godt redskab til at få netop de grønne ting på bordet, som man godt kan lide”, lyder det fra Pernille Bech, leder af kampagnen SÆSON, som de danske frugt- og grøntavlere står bag.

Og der er et stort potentiale. I dag benytter kun 5 pct. af danskerne en ugentlig madplan. Og det er en skam, mener hun:
”Det handler om at implementere madplanen stille og rolig. Måske starte med at planlægge to eller tre dage frem i tiden, og så huske, at det ikke er værre end at man kan ændre planen, hvis der opstår andre muligheder i løbet af ugen. Der findes forskellige madplaner på nettet, som også kan være en hjælp. De bedste genererer selv indkøbssedlen, når du vælger hvilken ret, du vil spise”, siger Pernille Bech.

SÆSON-kampagnen har udviklet en madplan-app, du kan bruge på telefonen, og som tager udgangspunkt i, hvilke frugt og grønt, der er i sæson og dermed både er mest frisk og billigst i perioden. Du finder den ved at søge på SÆSON. På www.sæson.dk kan man også designe sin egen madplan.

Tips til hvordan planlægning giver familien sundere mad

1. Lav en madplan
Spar tid og få variation i aftensmaden. Hent inspiration i SÆSON’s app, hvor der er madplaner lige til at kopiere til en hel uges madlavning. Eller dagens opskrift, som er hurtig, nem og afstemt efter sæsonen. Med app’en får du prøvet mange nye familievenlige retter og varieret dem, du kender. Fordelene er mange: Familien sparer tid, penge og man slipper for dagligt at tage stilling til, hvad der skal på bordet om aftenen.

2. Læg snacks på køl
Gør kål på den lille sult med en snackkasse, du aftenen før har fyldt med fx klargjorte gulerødder, agurker i stave og blomkålsbuketter. Nu kan børn og voksne nemt forsyne sig fra kassen i køleskabet.

3. Bak op – skræl og skær i forvejen
Gør som kokkene: ’Bak op’. Det vil sige klargør grøntsager og opbevar dem i bøtter i køleskabet, hvor de holder sig 5-6 dage. Bakker du op i weekenden, er de skyllede salatblade, skrællede gulerødder og pillede løg hurtigt klar til madlavningen de næste mange dage.

Fakta om kampagnen Sæson
Sæson er en kampagne finansieret i fællesskab af de danske gartnere og EU med det formål at oplyse danskerne og inspirere til et øget forbrug af frugt og grønt.