El-bølgen rammer også det danske bådmarked, spår dansk-tysk firma, som præsenterer nyheder i elektrisk fremdrift på Fredericia Boat Show 2021

Danmark er som bekendt helt i front med ambitiøse klima- og miljømål, som blandt andet skal realiseres gennem en voldsomt forøget bestand af elbiler.

Men når det gælder elektrisk fremdrift i både og skibe, så halter vi lidt bagefter herhjemme, mener den dansk-tyske producent EPTechnologies ApS.

Det billede vil de gerne rokke ved, blandt andet ved at deltage på Fredericia Boat Show i foråret 2021 og vise de løsninger og muligheder, der findes.

EPTechnologies har succes med at fremstille store elektriske sejldrev til blandt andet luksus-katamaraner, men Sønderborg-virksomheden har også løsninger til mere gængse sejl- og motorbåde. Og potentialet er stort, mener de.

“Cirka 80 procent af sejlbådene i dansk farvand kan sagtens have en elektrisk løsning,” vurderer Kasper Falkenberg, adm. direktør i EPTechnologies.

Han tilføjer, at selv hurtigtgående speedbåde kan sejle med elektrisk fremdrift:

“Vi kan levere op til 300 kW, hvilket svarer til 400 hk på et Z-drev. Så en 28 fods speedbåd kan fint skyde en fart på 30-35 knob med vores fremdrift,” konstaterer han.

Mange fordele
Elektrisk fremdrift er dyrere at anskaffe sig, selv om priserne er kommet godt ned, og der er naturligvis ikke ubegrænset aktionsradius. Men det mere end opvejes af fordelene, mener Kasper Falkenberg.

“Der er ingen støj, der er ingen lugtgener, og der skal ikke fyldes diesel på. Der er også den store fordel ved en lithium-batteripakke, at man kan bruge den, når man ligger for anker – der er omkring fire dages fuld kapacitet,” siger Kasper Falkenberg. Han fremhæver også vægt- og pladsbesparelsen ved en el-løsning, samt at mange havne i stigende grad indfører strenge miljøkrav, blandt andet i Amsterdam.

Boat Show Denmark i MESSE C Fredericia foregår den 26.-28. februar og 4.-7. marts 2021. Se mere på www.boatshow.dk.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer