Med under en måned til Black Friday er det efterhånden sidste udkald, hvis webshopejere skal sikre, at onlinebutikken er helt klar til årets største, digitale handelsdag. Hos betalingsleverandøren DIBS fremhæver man især et stramt fokus på købsoplevelse og det at give kunden overblik som to vigtige elementer i et vellykket Black Friday-salg.

Black Friday lander i år den 29. november og det vigtigste råd til webshop-ejere lyder: Skab en strømlinet købsproces! Det er nemlig ved at være tid, hvis man skal nå at være klar til årets helt store shoppedag.

DIBS, der snart bliver til Nets, har lavet en opgørelse over danskernes forbrugsvaner på nettet – “Dansk e-handel 2019” – og i den fremgår det, at 35 procent af danskere har prøvet at afbryde et online køb på grund af dårlige overraskelser over høj fragtpris og manglende tillid til webshoppen. DIBS giver her gode råd til, hvordan webshops kan skabe tillid og succesfulde købsrejser.

Skab tryghed i købsprocessen

Tryghed og tillid er vigtigt, når vi danskere handler på nettet. Som det fremgår af “Dansk e-handel 2019” svarer over en femtedel af danskere, der har afbrudt et køb i en webshop, at det skyldes manglende tillid. Denne faldgrube kan blandt andet mindskes ved at implementere betalingsvinduet direkte i webshoppen.

– Betalingsvinduet bør være en integreret del af din webshop, så kunden føler, at betalingen foregår mellem kunde og webshop – ikke en tredjepart. Så ikke noget med at sende kunden videre til et nyt vindue med et helt andet look. Det skaber utryghed, siger Tanja Oda Sørensen, marketing manager hos DIBS.

For mindre webshops kan det også være en fordel at trække på samarbejdspartneres troværdighed. Det kan gøres ved at fremhæve tillidsvækkende samarbejdspartnere som e-mærket, Nets, DIBS, PostNord eller Visa. Især i betalingssituationen er tryghed vigtig for kunden, så hvis webshoppen er “Verified by Visa” eller “Secured by Nets”, kan der med fordel gøres opmærksom på det.

Giv en gnidningsfri købsoplevelse

En afbrudt eller ugennemskuelig købsrejse kan være en afgørende faktor, når kunder afbryder deres køb. Heldigvis er der flere, hurtige måder at skabe en mere flydende betalingsrejse.Der er ikke noget, der kan ødelægge en købsrejse for danskerne som en pludselig prisstigning. Det er faktisk højdespringeren over, hvorfor danskerne afbryder køb, hvor lige under halvdelen svarer, at det var en årsag.

– Giv hele tiden kunden overblik over sit køb. Kunden skal tydeligt kunne se hvor mange varer, der er i den digitale indkøbskurv, og hvad prisen er inklusive levering, siger Tanja Oda Sørensen.

Derudover skal det være så let som muligt at betale. 14 procent af forbrugere, der har afbrudt et køb, angiver at det skyldes besværlig dataregistrering. Webshops bør kræve så lidt input fra forbrugeren som muligt og bruge en betalingsløsning, der husker tilbagevendende kunder, så deres oplysninger allerede er udfyldt, når de kommer til betalingen.

Andre fokusområder for webshops:

– For webshops med målgruppen 25-34-årige bør MobilePay tilføjes som betalingsmulighed. Der ses nemlig en forsat stigning blandt unge danskere, der betaler med appen, når de shopper online.- Rapporten “Dansk e-handel 2019” viser, at handelsbetingelser og vilkår er vigtigt for de danske forbrugere. Godt en femtedel af forbrugere, der har afbrudt en handel i en webshop, peger nemlig på “Usikkerhed om handelsbetingelser og vilkår” som en afgørende faktor.

www.eventc.dk

SKRIV EN KOMMENTAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her