Bjørg Gamst er uddannet på Det Danske Musicalakademi. Hun flyttede fra Lolland for leve drømmen ud som musicalperformer, men efter næsten 10 år på Fredericia Teater braste drømmen for en stund, da Fredericia Teater gik konkurs. Torsdag i sidste uge vedtog Fredericia Byråd, at man skulle genskabe et musicalteater i byen under navnet: Fredericia Musicalteater. I kulissen har Bjørg Gamst været projektansat til at udvikle et nyt teater i byen og det arbejde bærer nu frugt.

Bjørg Gamst har normalt en rolig morgen med god tid børn og familielivet, et liv hvor man arbejder bedst om aftenen, når der er ro i familien. Den hverdag er ændret. Imens hendes mand – en anden kendt musicalstjerne, Lars Mølsted er i København for at spille, så er hun tidligt oppe med børnene, inden hun møder for at arbejde med Fredericia Musicalteater. 

Bjørg Gamst og resten af holdet Fra genopsætningen af Fredericia Teaters Produktion af Disneys KLOKKEREN FRA NOTRE DAME. Foto: Søren Malmose

Bjørg Gamst – kan du tage os med bag rejsen fra konkurs, proces og nu et Fredericia Musicalteater?

»Det kan ikke beskrives, hvad det betød. Jeg må også indrømme, at jeg græd et par tårer, selvom det kan lyde lidt for meget, men jeg gjorde det, fordi det betød meget. Følelserne kom bag på mig, da beslutningen blev taget om aftenen. Det er en proces, der har varet i snart et år, ja 10 måneder for mig. Fra konkursen til jeg selv stod bag, at der var taget en beslutning om et nyt teater i byen,« fortæller Bjørg.

Hvordan har det været at rejse sig fra det tidligere teater, der drejede nøglen og så skulle bygge noget op igen?

»Jeg har været igennem sindsygt mange følelser og tanker. Det har været alt lige fra det personlige aspekt om, hvad skulle jeg i mit liv. hvad ville jeg med min karreire. hvor skulle vi bo, hvis der ikke var et teater, eller hvis der ikke var plads til os. Der er gået mig ekstremt mange tanker og følelser igennem mig. Vi brugte meget sommeren og efteråret på at producere koncerter. Vi havde travlt med det og var jo nærmest blevet selvstændige, så jeg føler på den ene side, at jeg lige har arbejdet på det gamle teater, på den anden side er der sket så meget, at det kan kan føles som flere år. Der er sket så meget kompenteceudviklingsmæssigt, at det er svært at sætte ord på.«

Du er uddannet musicalperformer, men har også en anden baggrund – hvilke kompetencer har du bragt i spil i dit nuværende arbejde?

»Det er rigtigt, at inden jeg læste til musicalperformer, læste jeg statskundskab på Københavns Universitet. Jeg har haft flere praktik- og studiejobs, hvor jeg har været omkring det politiske, men også i embedsværket. Man lærer meget gennem sit studie, jeg føler også, at jeg gennem de sidste par år ikke kun har været skuespiller på Fredericia Teater. Jeg har også været producent, og i den forbindelse har jeg bragt mange af mine tidligere kompetencer i spil, særligt det seneste år.«

Hvilket fundament står Fredericia Musicalteater på?

»Fredericia Musicalteater står på et stærkt fundament. Det synes jeg, fordi musicals har 20 år på bagen i Fredericia. På en eller anden måde er det ikke lang tid i forhold til mange andre ting. Det er ungt, men i forhold til musicals i Danmark, så er det gammelt. Musicalakademiet blevet startet i Fredericia i år 2000. Der har ikke tidligere været en skole i Danmark, før man åbnede i Fredericia. så hele processen med at professionalisere musicalbranchen i Danmark, udspringer fra Fredericia. Det er klart det, vi bygger oven på. Det var også det, det gamle Frederiica Teater gjorde. Fredericia Teater har professionaliseret branchen yderligere ved at man kunne arbejde med musicals i Fredericia. Det gjorde Fredericia i næsten 10 år. Den historie står vi oven på,« siger Gamst og uddyber: 

»Det er både en byrde, fordi vi skal leve op til noget, men også en fordel, fordi vi i byen har et væld af mennesker indenfor branchen. Det er ikke kun skuespillere, det er også dem, der skriver musicals, laver lyd, kostumer, rekvisitter – der er en kæmpe palette af folk. I vores branche kan man ikke tage nogen fra det almindelige teater og tage ind. Musicals er en speciel genre, der kræver en tilvlænning. Man skal lære, hvordan det fungerer. Vi er heldige, at lige i Fredericia og Trekantområdet bor mange dygtige folk, der har brugt de sidste 10-20 år på at specialisere sig i genren. Jeg glæder mig til, at nogen af de mennesker skal i spil igen.«

TERK – Diluckshan Jeyaratnam – Fra Fredericia Teaters produktion af Disneys Musical TARZAN Foto: Søren Malmose

Hvad betyder dig det for dig, at man kan samle det igen, og ikke mister 20 års arbejde? 

»Det betyder alverden. Noget af det, jeg syntes var hårdest, da konkursen ramte, var udsigten for min branchen. Fredericia Teater var noget helt særligt for musicalbranchen. Jeg blev selv uddannet i 2011 fra akademiet og ansat direkte, da Fredericia Teaters musicalsatsning startede. Da jeg gik på skolen, havde man et teater i byen, men ikke med den profil. Det kom, da jeg blev færdig og fik job. De første 2,5 år af min uddannelse var der udsigt til, at kunne spille Grease, Sound of Music, Les Miserable. Det er ikke for at sige noget negativt om de opsætninger, for jeg har et stort hjerte for dem, men ville svare til kun at spille Holberg og Shakespeare på et almindelige teater.  Vi har behov for at lave nye ting og prøve noget andet,« siger hun og fortsætter:

»Det var et buzz i branchen, da Fredericia Teater kom. Man havde aldrig troet, at man skulle se de titler i Fredericia. Det var Broadway-niveau, og pludselig var det slået op, at der var forestillinger og mulige jobs. Alle ville have jobs. Så jeg kan stadig mærke følelsen i kroppen. Jeg gik stadig på skolen og var i gang med min afgangsforestilling, da det hele startede. Det var noget stort, der skulle ske. Da teatret gik konkurs, var det en branche med dem fra min årgang, der kunne se 10 år tilbage – og så en ny generation af musicalperformerer, der kun kender Fredericia Teater for musicals. Det var noget andet.«

Seebach – The Musical Fredericia Teater – Foto: Søren Malrose

Hvordan ser du fagligt arbejdet med talenter fremadrettet –  kan talentudviklingen spille ind i en verden med eksempelvis Disney?

»Helt sikkert. En ting, der skete de sidste 10 år er, at der blev plads til flere i forestillingerne. Man var heldig dengang, hvis der var en hver tredje eller fjerde år, der fik en rolle i en forestilling. Ellers gik man ud og var heldig ved at få arbejde i et ensemble i en forestilling. Fredericia Teater har påvirket hele branchen her – og det er også her der er skabt flere private producenter. Udbuddet er steget – derudover er det blevet tydeligt, at dem der er uddannet i Fredericia var dygtige nok til hovedroller. Jeg ser et klart samarbejde med Musicalakademiet, hvor den daglige leder, Jonathan Flom i øvrigt sidder i den nye teaterbestyrelse. Jeg ser frem til at se, hvordan vi kan udbygge det samarbejde fremadrettet. Er der noget Fredericia Musicalteater skal, er det at udvikle både talenter til at stå scenen og bag ved,« lyder det fra Bjørg.

Målt på teatergængere var Fredericia Teater en publikumsmagnet, men økonomien fra staten hang ikke sammen med antallet af teatergængere. Man kunne opleve musicals på niveau med Broadway, Hamborg og London, men fik ikke den støtte økonomisk, som andre teater får – hvordan ser du Fredericia i den fremtidige kontekst indenfor kultur og ikke mindst i statsstøtteøjemed? 

Bjørg Gamst og Lars Mølsted fra Fredericia Teaters produktion af Urinetown Foto: Søren Malmose

»Først og fremmest så vil jeg sige, at hvis man så Klokkeren fra Notre Dame, så tror jeg, at selv de finkulturelle kritikkere vil være enig i, at det var godt, men generelt er det musicalens problem – især i Danmark, at det beskues som noget, der kun er kommercielt. Derfor er genren ikke støttet af staten i samme omfang. Vi går efter at få paragraf-5-midlerne. Det er 8,6 millioner kroner. Men det er jo ingenting i forhold til hvad andre kunstarter får. Der er symfoniorkestre, der får to-cifrede millionbeløb, Aarhus Teater får over 50 millioner kroner, det får Odense også, 45 millioner i Aalborg, mener jeg – og så gives der ikke meget fra staten til vores område, men omvendt så er musicalgenren ny og ung, imens de andre tilskud går tilbage til, at det var kongens orkestre. Det er med andre ord historisk betinget. Det er svært at ændre, fordi der ikke gives flere penge til kunsten. Det betyder, at der skal omfordeles, og der kan man ikke blive enige, så selv om der kan være kunstnere, der synes, at det er godt, hvad vi laver, så er det svært at bakke op, hvis det betyder, at andre mister,« siger Bjørg og tilføjer:

»Genren bliver set som kommerciel – og skal kunne klare sig selv. Det er der også nogle der kan, men det er kun, hvis man satser på en særlig type musicals, og ikke hvis man selv udvikler. Jeg ser musicals, som en ligeså bred genre som teater. Du vil kunne se teatre, der ikke kan klare sig uden støtte. I USA ser man andre koncepter, hvis man er nørd som mig, men de bliver ikke opsat i Danmark, fordi det er der ikke råd til. Men her ser jeg  Fredericia Musicalteater spille en rolle, det gjorde man også tidligere. Det er også det vi kører på i forhold til paragraf-5-støtten. Vi vil udvikle genren, fordi det fortjener den, som alle andre genre gør indenfor scenekunst. Det er klart, at det er de store forestillinger, der trækker det store publikum. Det er man kendt for i Fredericia. Disney, Shu-bi-dua og Seebach. Men mange i Fredericia kendte også de små forestillinger, men det er man ikke lige så kendt for i hele landet. Der ligger der en problematik i, at vi udvikler på genren, både når vi laver de store og små opsætninger. Det vil forhåbentlig smitte af på arbejdet, når vi laver de store titler, så den kommercielle del også kan udvikle sig, så vi bliver mere end jazz-hands.«

Hvilke perspektiver ser du Fredericia Musicalteater?

»Perspektiverne er uenigelige, fordi vi står på et fundment i byen af dygtige kunstnere, teknikere og håndværkere, der er dygtige indenfor det her. De har spidskompetencer indenfor musicals, så jeg kan ikke se, at vi på sigt ikke skulle kunne komme tilbage, og ikke mindst tiltrække folk fra udlandet, som vi gjorde. Man har trukket undervisere til byen, fordi man kendte os som et vækstcentrum for musicals i hele verden, og det kan jeg ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne blive igen, så det er bare at tage arbejdshandskerne på, og arbejde videre og komme derudaf.« ■

Følg
Notikation om
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Bjarne
Bjarne
1 måned siden

Helt enig, mulighederne er uendelige , men find lige en model der ikke involverer regninger til kommunens skatteydere, skaf ansvarlig finansiering og en ansvarlig bestyrelse … at man sidder i byrådet skal bestemt ikke være en kvalifikation til at sidde i bestyrelsen, det har vist sig at være det modsatte, så ingen grund til at fortsætte den linje. Har man forsøgt crowdfunding ? Hvis der er så stor en interesse, som man siger der er, så skulle det jo ikke være svært at få stampet de nødvendige millioner op.

Sidst redigeret 1 måned siden af Bjarne