I går lukkede Statsminister Mette Frederiksen flere dele af dansk detailhandel. En stor del skal dog stadig holde åbent for at holde hjulene i gang. En af dem er Byens Brød i Fredericia, der med to butikker sørger for, at deres kunder får deres daglige brød.

Denne onsdag morgen regner det stille ned over Fredericia, og der hamstres ikke i supermarkederne som sidste onsdag, da Statsministeren havde afholdt pressemøde. I stedet handler kunderne stille og roligt på butikstorvet. 

Hos Byens Brød holder der kunder i Drive In for at hente rundstykker, rugbrød og wienerbrød til morgenen. Bagermester Lars Hesselvig har sammen med sit personale taget en række forbehold for at komme sikkert og godt gennem dagen. 

“Det er en meget alvorlig situation i Danmark i disse dage. Coronakrisen raser, og det påvirker naturligvis alle. Vi har den senere tid ændret mange ting dag for dag. De sidste par dage har vi lukket ned for vores cafeafdelinger i butikkerne, opfordret kunderne til at bruge kontaktløs betaling og samtidig gjort rent igen og igen,” fortæller Bagermesteren og fortsætter:

“Lige nu er det hårdt for alle. Der er ingen vej udenom. Vi må passe på hinanden, tage vores forbehold og hjælpe som virksomheder, borgere og samfund. Vi lever alle af, at alle har det godt og kan hjælpe hinanden. For mig er det vigtigt, at mine medarbejdere kommer godt igennem, og så vil jeg opfordre vores kunder til at overholder alle retningslinjer. Derudover så skal vi naturligvis blive hjemme som både Dronningen og Statministeren har sagt. Vi har åbent, så man kan hente sit daglige brød, og det fortsætter vi med at have – og vi opfordrer alle til at bruge vores drive in. Kan man ikke det – så skal man holde god afstand, bruge kort og kontaktløs betaling og så ved jeg, at vores medarbejdere bliver glade for et smil.” 

Lars Hesselvig og Cille Gaasvig, Byens Brød.

Hvad med jeres produktion? 

“Vi har stadig meget at lave, særligt rugbrød, franskbrød og lignende er i høj kurs. Vi sørger også for god afstand i produktionen, ligesom alt får en ekstra omgang rengøring. Når det er sagt, så mærker vi virkelig, at vores mange erhvervskunder er lukket ned. Det betyder naturligvis, at de ikke får brød leveret. ” fortæller Lars Hesselvig. 

Imens vi taler med bagermesteren, handler de fleste kunder via drive in, og de som kommer ind i butikken holder afstand, så det har sat sig i kundernes bevidsthed. Lars Hesselvigs telefon ringer. Det er et skiltefirma, der skal lave klistermærker til ham med afstandsmarkering. 

“Så bliver det lettere for kunderne, siger han til Fredericia AVISEN, da vi siger farvel.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer