Friluftsbutikken 55Nord i Taulov har i den grad mærket, at spejdere og FDFere pg.a. Covid-19 ikke har kunnet mødes til de ugentlige møder, weekendaktiviteter og på store spejderlejre. Virksomheden der er ejet af de to organisationer FDF og KFUM-Spejderne har solgt markant mindre til den primære kundegruppe det seneste år og det har fået virksomheden til at sætte tempo på digitalisering og tænke bæredygtigt, for at nå nye og flere kunder online.

E-handelschef Henrik Brændgaard, der kom til virksomheden i juni 2020, er kendt som ekspert i online video og YouTube markedsføring, men på trods af det, har det ikke været video, der har været fokus på i hans første 9 måneder hos 55Nord:
”Da jeg startede havde vores direktør igangsat en proces omkring ny webshop og den fik jeg ansvaret for at arbejde videre med. Vi besluttede at skifte webplatform, økonomisystem og lagersystem samtidig, for hurtigst muligt at få fuldt udbytte af alle tre systemer. Det har været en hård proces, men det er mega fedt, at vi nu er i luften og ordrerne fra både kernekunderne og mange nye friluftsfolk er begyndt at rulle ind,” fortæller Henrik Brændgaard.

Lagerchef Karsten Jensen, der for et år siden kom til fra en lignende stilling hos T-Hansen, er sammen med lagerpersonalet i fuld sving med at sætte stregkoder på alle reoler og hylder. I forbindelse med implementeringen af den nye webshop, er der nemlig blevet indført digitalt pluk, så ordrerne fra webshoppen leveres direkte på en håndterminal hos lagerpersonalet. Det alene giver en årlig besparelse på minimum 40.000 stykker papir og udover mindre papir, vil det nye system på lageret også betyde færre plukfejl, da der er færre manuelle håndteringer i det nye system.

”Og så går det stærkt – og det er vigtigt. For hurtig levering er et afgørende parameter i at drive en e-handelsvirksomhed idag,” udtaler Karsten Jensen.

Klimalkompenseret levering – samme dag!
Som branchens første har 55Nord indgået et samarbejde med fragtfirmaet Burd Delivery, der udover at tilbyde levering samme dag også har en bæredygtig tilgang til det at drive virksomhed. Virksomheden klimakompenserer både for al den CO2, der udledes i forbindelse med produktion og drift af de biler, der bringer pakkerne ud samt for det, som virksomhedens administration udleder:

”Aftalen med Burd betyder, at man nu med grøn samvittighed kan bestille varer i vores webshop frem til kl. 12.30 på hverdage og få leveret sin pakke samme dags aften mellem 18-22. Servicen fra Burd er endnu ikke landsdækkende, men allerede nu er ca. 30 % af vores kunder bosiddende i postnumre, der er understøttet af Burds same-day-delivery og Burd udvider hele tiden med nye byer. Vi får rigtig god feedback fra kunderne for leveringen, når den sker med Burd,” fortæller 55Nords direktør Jesper Christiansen.

Bæredygtig vej til vækst
Bæredygtighed er et område, der fylder meget hos 55Nord. Virksomhedens ejere og deres mange medlemmer er langt fremme i forhold til arbejdet med FNs klimamål og det afspejles også i deres fælles butik 55Nord, der har butik og lager i Taulov samt en lastbil med rullende butik og ikke mindst webshop med flere tusinde varer til godt friluftsliv:

”Vi er på en grøn rejse, hvor vores produktsortiment bliver mere og mere bæredygtigt og kvalitetsorienteret. Mange af kunderne vil hellere give lidt mere for spisesættet og så få det leveret i bioplast og når vi laver T-shirts og anden beklædning med tryk, så præsenterer vi det mest miljøvenlige valg først. Det er der heldigvis også andre end spejdere og FDFere, der foretrækker. De unge generation tænker generelt mere bæredygtigt. Det er en klar tendens og derfor tænker vi bæredygtighed ind mange steder i vores forretning, fra produktion til levering. Det tror vi, er en vigtig vej til vækst,” udtaler Jesper Christiansen.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer