I Fredericia er han kendt vidt og bredt. Ikke mindst for hans drift af fredericiaavisen.dk, der i de sidste 5 år er blevet en markant stemme og det største digitale medie i byen. Undervejs er alle de store byer i egnen kommet til, således at han i dag udgiver middelfartavisen,dk, fredericiaavisen.dk, vejleavisen.dk, koldingavisen.dk og odenseavisen.dk. Konceptet er blevet samlet under betegnelsen Danske Digitale Medier A/S, der med sin ekspansion er blevet markedsførende på digitale nyheder uden betalingsmur.

I anledning af Andreas Dyhrberg Andreassens fødselsdag, har vi talt med ham om den udvikling, og hvad han ser tilbage på. For hvad driver ham til at udgiver avis?

– Udgangspunktet er jo nok, at jeg er historiker og filosof, svarer Andreas først. Der skal lige reflekteres. For i hverdagen går det stærkt, når de mange ender skal bindes sammen. Så når man lige skal stoppe op og tænke over, hvorfor man udgiver aviser, skal der tænkes:

– Men min faglige baggrund er jo funderet i formidling og kommunikation. Samtidig har jeg følt, at der manglede et reelt alternativ til gammelmedierne. Og det synes jeg jo vi med vores succes har vist, er sandt. Det er klart, at vi taler ind i en mere kompleks historie, hvor gammelmediernes kedsommelige forsøg på at opsætte betalingsmure og samtidig malke penge fra staten, så folk end ikke kan se det indhold, de betaler for over skatten, er en del af vores succes. Jeg tror på, at mange borgere godt kan gennemskue den forretningsmodel.

Andreassen mener samtidig, at det hele tiden har været Danske Digitale Mediers A/S største styrke, at der udvikles konstant og intensivt i virksomheden.

– Da jeg købte fredericiaavisen.dk var det bare et domæne hos en hostingtjeneste. Allerede for tre år siden byggede vi vores eget datacenter, hvilket ikke er hverken en nem eller billig ting at gøre. Heller ikke at drive. Men det stod hurtigt klart for mig, at hvis vi skulle servicere så mange læsere, var vi nødt til at være 100 procent uafhængige og sikre en stærk mulighed for at kunne skalere kapaciteten. Nogle læsere kan måske huske tilbage i 2018, at de tit fik en besked om, at der ikke var hukommelse nok, når de skrev fredericiaavisen.dk i deres webbrowser. Det skyldtes simpelthen at vi lagde hostingtjenesten ned, fordi vi havde så mange læsere, at deres servere ikke kunne følge med. Det er ellers store udbydere, vi taler om. Så vi ringede og skrev løbende og klagede, og en dag sagde en frustreret tekniker til mig, at vi måske bare skulle køre det selv. Der tog jeg ham så på ordet, siger Andreas.

I samme periode blev Andreas besat af, at der skulle være en app. Det at man hele tiden skal udvikle sig og finde nye veje, er en central del af hans logik og rationale. Så udviklingen af en app blev igangsat, samtidig med at det nye datacenter skød op og der løbende blev åbnet nye digitale aviser:

– Udover det konstante arbejde med at skrive artikler, lave gode historier og komme ud til folk, er den teknologiske del afgørende. Derfor kan man også løbende se mange forandringer på vores platforme. Fordi vi lytter til læserne, retter til, og skaber et produkt de kan lide. Indrømmet, så tager vi også chancer. Men i den sidste ende får vi skabt det, som brugerne godt kan lide. Og de belønner os med at komme igen og igen, siger Andreas.

Men de 40 år er kun en markering. Med en stor børneflok og familie, så får Andreas arbejde og fritid til at hænge sammen. Aviserne og Andreas er blevet synonym med hinanden, så når han går rundt i byen, kommenterer folk ofte på det, de har læst i avisen eller hørt i sladderens korridor. På den måde føler han selv, at han mærker efter og har et nært forhold til den by, han er født i.

– Det er nok det, der giver mig mest glæde ved at være udgiver. At jeg kan mærke den respons og glæde, der er for at vi laver det arbejde, vi gør. Jeg giver ikke noget for gammelmediernes spin om, at det hele er amerikanske virksomheders skyld. Det er også fordi, de selv har skabt et afhængighedsforhold til politikere og embedsfolk, at de ikke tør skrive noget ude i byerne. Derfor har jeg også sagt nej tak til mediestøtte. Vi vil gerne være uafhængige, og hvis der ikke er et marked for det, så var vi her jo ikke, slår Andreassen fast.

Der er netop nu nye medieforhandlingen i gang på Christiansborg, og avisudgiveren fra Fredericia ryster på hovedet over de argumenter, som gammelmedierne kommer med. For en af de store linjer i regeringens udspil til et nyt medieforlig er, at der skal tages penge fra succesfulde virksomheder, der så skal gives til fiaskovirksomheder:

– Hvorfor skal man arbejde for at få overskud, hvis man kan arbejde for at få underskud – og så få det betalt af konkurrenterne? Det vil ødelægge det frie marked, hvis man gennemfører den slags. Man kan fint lave en alt eller intet løsning og sige, at enten får man skatteborgernes penge og undlader at sælge annoncer på det frie marked. Eller også sælger man annoncer og tjener sine penge selv. Danske Digitale Medier A/S er netop en af de nye udgivervirksomheder, der åbenlyst afslører hykleriet. Det tror jeg på, er vores eksistensberettigelse.

Hvad fremtiden skal bringe for aviserne, vil Andreas ikke afsløre. For der arbejdes hele tiden med nye metoder og udvikling. Men her hvor han fylder 40 år, er det ambitiøse planer, der går gennem hans hoved omkring virksomheden og aviserne.

– Vi vil inddrage brugerne og skabe indhold, der giver dem adgang. Vi vil komme med nyt. Rigtig nyt. Så jeg tror, jeg kan sige, vi har en stor plan, slutter Andreas Dyhrberg Andreassen.

Andreas Dyhrberg Andreassen har en fortid som kommunikationsrådgiver i politisk kommunikation for større danske og internationale virksomheder, organisationer og politikere, kommunikationschef for T. Hansen Gruppen A/S, håndbolddirektør i Fredericia Håndboldklub, IT- og marketingsansvarlig for Kolding Ilt & Gas og mange år hos benzinselskabet, der dengang hed Hydro Texaco, hvor han startede hos Preben Pedersen på Egeskovvej 140 i Fredericia.

Privat er Andreas Dyhrberg Andreassen gift med Maj-Britt Andreassen, der driver foredragsvirksomheden LECTURE.