Det sker jævnligt, at der leveres en ny Wirtgen-asfaltfræser fra Wirtgen Denmark A/S i Taulov ved Fredericia. Det hænder også, at der sælges to fræsere til samme kunde. Indimellem er det ekstraordinært også forekommet, at det er blevet til tre i én og samme handel.

Når en kunde melder sig med ønske om en hel håndfuld fræsere i ét hug, så er det ikke en ny iværksætter med helt frisk CVR-nummer.

Derimod var det firmaet med Danmarks største fræserafdeling, der skulle bruge lidt udskiftning i maskinparken, der meldte sig – igen. NCC Asfalt med speciale i blandt andet asfaltfræsning. Og Danmarks største flåde af asfaltfræsere. I omegnen af 40 styk. Langt hovedparten af mærket Wirtgen.

”Vi skifter ud efter en udskiftningsplan, og denne gang blev der til fem nye fræsere, som faktisk er identiske med dem, de afløser, bortset fra at der er sket en væsentlig teknologisk udvikling. Fire nye Wirtgen W 50 Ri og en ny Wirtgen W 35 Ri. For dem alle gælder, at de er lidt stærkere motormæssigt end de tilsvarende gamle maskiner. De nye W 50’ere er med AdBlue. Og maskinførerne kan glæde sig over, at der virkelig er sket noget på førerplatformene”, fortæller chefen for NCC’s fræserafdeling, sitemanager Stefan Vindeløv.

To af i alt fire Wirtgen W 50 Ri-fræsere, som får selskab af en lidt mindre W 35 Ri hos NCC Asfalt. I alt har selskabet 40 fræsere, hvoraf tæt på alle er Wirtgen-maskiner.

Tre til Kolding

NCC Asfalt har afdelinger i Aalborg, Odense, Herlev og Kolding. Fræserafdelingen servicerer hovedsagelig NCC’s egne asfaltfolk, men fræser også for både kommuner, entreprenører og andre asfaltfirmaer.

Det er NCC-folkene i Kolding, der sætter sig på hovedparten af de nye fræsere. Tre Wirtgen W 50 Ri stationeres i den sydjyske afdeling, mens en kommer til Herlev. Den mindste maskine, W 35 Ri, skal gøre tjeneste i det nordjyske i Aalborg-afdelingen.

”Kolding haltede lidt bagud i udskiftningen til nyere maskiner. Derfor afleverer Wirtgen Denmark tre af de fem i Kolding”, forklarer Stefan Vindeløv.

”Wirtgen W 50 Ri er markedets mest solgte fræser og tillige den mest udviklede. Den har en transporthastighed på 12 km/t. Det er dobbelt så hurtigt som tilsvarende maskiner af andre fabrikater. W 35 Ri-fræseren er en ny generation, som nu er udstyret med fuld automatik. Begge modeller bruges i vid udstrækning til fræsning ved tilslutninger til motorvej og i bymæssig bebyggelse, hvor de kompakte maskiner er nemme at komme rundt og arbejde med”, fortæller salgschef Jan Dahl hos Wirtgen Denmark A/S.

Wirtgen-folk i gang med den sidste klargøring af W 35 Ri-fræseren inden afleveringen til NCC.

Fræser tæt på kanter

En detalje, der gør maskinerne særdeles anvendelige, når der skal fræses tæt på kanter og bygninger, er at højre hjul kan trækkes ind, uden at det er nødvendigt at have fræservalsen i jorden. Med hjulet inde er det muligt at køre helt tæt på fortove, kanter og bygninger.

Fræserne kan tillige køre med tre forskellige hastigheder på valsen. Det styrer maskinføreren selv. Ved dybdefræsning vælger man langsom hastighed for komme ned i asfalten med maksimal effektivitet. Hvis det for eksempel drejer sig om fjernelse af hvide striber på vejen, skal der naturligvis ikke fræses dybt, og så kan man fræse med højere hastighed”, forklarer Jan Dahl.

De store W 50 Ri-maskiner fræser i 500 mm bredde og i en dybde op til 210 mm. 143 heste i motorrummet sørger for, at der virkelig sker noget, når maskinen sætter tænderne i asfalten. Fræsningen foregår med op til 2,9 km/t.

Den mindre W 35 Ri har naturligvis sin helt store styrke på snævre områder. Fræsebredden er 350 mm og dybden op til 110 mm med op til 1,5 km/t. Maskinens transporthastighed er 6 km/t.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer