Lyset var tændt i skiltet på Fredericia Teater igen en torsdag aften i Fredericia. På programmet den ny-populære Annika Aakjær. Den danske sangerinde er gammel i gårde, men alligevel ny for mange, da hun for alvor fik sit folkelige gennembrud som andre på den danske musikstjernehimmel i TV2s Toppen af Poppen. Det blev en aften, hvor både lattermusklerne og det sårbare blev sat på arbejde.

Med et stort initialdesignet lysskilt, røg og duften af koncert var der dækket op til en fest i Fredericia Teater, da Annika Aakjær gæstede fæstningsbyen med band, men det blev alt andet end bare en koncert. Den nordjyske sanger kan slet ikke lade være. Selvom hun til koncerten fortæller anekdoter og gør Poul Krebs og Ulf Pilgaard til sine fædre, er det nærmere en kvindelige englesyngende udgave af Niels Hausgaard, der stod på scenen i Fredericia.

Annika Aakjær, Fredericia Teater 9. september 2020

Jeg har stået her før. Jeg husker det nu. Jeg søgte optagelse på Musicalakademiet, men blev ikke optaget. Det var nok fordi, jeg ikke kunne danse, siger Annika og gør grin med sig selv. Det virker. Alt virker, både når sanginden er alvorlig og fortæller om sangen, hun skrev i studiet i svenske Uppsala, da Trump var blevet valgt som præsident.

Den politiske aktivisme finder enkelte gange vej i sangerens fortællinger og det er mange sandheder, der leveres. Salen er også flad af grin, da hun fortæller, at det ikke at være på tour i seks måneder, bedst sammenlignes med ikke at onanere i seks måneder. Det kan være svært, når man har fundet ud af, at man kan det, og så ikke må. Det er svært at lade være.

Alle indskudte bemærkninger leveres til perfektion med de pauser, der skal til for at salen er ved at knække af grin.

Annika Aakjær, Fredericia Teater 9. september 2020

Historien om den mandsdominerede musikbranche, hvor medløbere kommer med, men ikke altid følger det originale bliver også leveret, som fortælling om den amerikanske superstjerne Taylor Swift, der ikke stod igennem før, Bryan Adams havde sunget hendes sange.

Men nu til det musikalske. Ganske overbevisende bliver den lille og stille pige, der fortæller sjove vittigheder alvorlig og eftertænksom, når hun i sit musikalske setup leverer funk, soul, country, pop og rock på ærligste vis. Det er lækkert og kan noget, og uden at bekræfte Aakjær i hendes påstand om branchen, så er jeg også en af de mænd, der sprang på fanbølgen af den rødhårede nordjyske sangunivers, da hun sang i Toppen af Poppen. Det er en fejl, og et minde om, at vi skal finde det originale og prise de lokale talenter endnu mere, hvis det er godt, og ikke bare det gode, fordi det er mainstream. Mainstream er ofte godt. Det danske gennemsnitlige er godt. Men Annika Aakjær er bedre. Man skal lede lang tid efter at finde større originalitet end Annika Aakjær leverer. Vi er denne torsdag igennem alt fra klamme hænder, varme kinder og et larmende hjerte. Vi er over alt, i livet, tilstanden, stilheden, det levende, det elskende og det ægte.

Annika Aakjær, Fredericia Teater 9. september 2020

Ægtheden klæder Aakjær godt, der også afslører mellem linjerne, at hendes humoristiske præsentationsform og store overskud er, hvad hun viser, når hun taler, men indeni er der en lille Annika, hvor livet nogle gange gør ondt, hvor følelserne er svære at sætte ord på, når ikke man synger dem og livet ikke altid er så godt. Men varmen kommer, når kærligheden blomstrer, vennerne passes og livet prioriteres.

Men så er det humoren, der vinder på scenen igen, når Annika fortæller, at øl er fortrukket over vin. Når Mette Fugls kærlighed til manden, der kunne få alle kvinder til at svime hen: Lenard Cohen scorede den unge journalistspirer fra Danmarks Radio. Vi er også forbi Herning, hvor en gruppe rige hestemennesker ville betale for, at Annika skrev en sang om heste, og her fornægtede hendes nordjyske aner sig ikke, men heller ikke herningensernes forhandlingsvilje, så den populære sang, Skulder ved Skulder kunne skrives til en hestesang.

I hele forløbet mærker man, at Annika Aakjær er bange for at falde, falde ned, forelske sig og miste igen, men alligevel drømmer hun sig hen til det bedre og mere tydelige.

Annika Aakjær, Fredericia Teater 9. september 2020

Coronaens skygge lægger en dug henover livet, men Annikas direkte, til tider hæse, men også stærke stemme river det i stykker. Sommeren lever, selvom den aldrig mere kommer. Ekstranummeret om hendes far, hvor hun fortæller om at græde i Toppen af Poppen, da Poul Krebs sang nummeret for hende, gør ondt. Det er svært, når man ikke føler, at ens forældre har bekræftet en i at man er god nok, men det havde Poul Krebs gjort i Aarhus for 12 år siden, da hun havde udgivet sin første plade. “Han tog hånden på min skulder efter en koncert og sagde: “Du er god.” Derfor tør jeg godt sige, at Poul og Ulf er mine fædre. Jeg er på en 7/7-ordning, sagde Aakjær, der tidligere i koncerten havde fortalt, at hun var aktuel i en film snart, hvor hun spillede sammen med Ulf Pilgaard.

Annika Aakjær tændte lyset på Fredericia Teater

For at slutte humoristisk med et twist er det et band, der dribler og jonglerer med en fodbold – for i sport må man gerne være tæt, siger Aakjær, der mod reglerne modtager stående ovationer. Det virker livsbekræftende, og afstanden holdes mellem aftenens mange gæster i Fredericia Teater.

Annika, tak for dig, for din ærlighed, for din ægthed og for din originalitet ■

******

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer