Det betaler sig at varme op og lave sin sætliste så man lige får stemmen og rytmen på plads før de mere krævende numre fremføres.

Anja Følleslevs, der også kalder noget af sit arbejde for the Red House, måtte sande det og sagde også, at åbningsnummeret nok var for ambitiøst før hun var rigtig varm.

At være singer / songwriter og stå solo på en scene er en udfordring for enhver. Mange af de nu store gjorde det i 60’erne, så blev det i en periode mindre populært, men nu er det tilbage igen. Flankeret af to gode Gibson-guitarer, hvor Anja kun brugte den ene fik hun hurtigt stemme og rytmik på plads. Nanna Pi havde denne eftermiddag virkelig fået etableret en god lyd så Anjas gode kraftige vokal stod klart i lydbilledet. Det var lidt uklart hvad af det fremførte der var fra the Red House og hendes øvrige repertoire, men det er egentlig underordnet, da det lød rimeligt ens.

På sin spildansk.dk profil siger Anja, at publikum kan forvente sig gode fortællinger, melodiøse sange og mulighed for at synge med. De gode fortællinger var det så som så med, de handlede mest om hendes netværk via et ”singer song writer camp” hun var involveret i på Gotland, syng med her var det kun nummeret ”Hund og Kat” publikum blev involveret i resten var lidt la la hist og her.

Anja har en dejlig kraftig stemme og spænder over et pænt register, hun gør flittig brug af capo når hun spiller i anden tone art. Det meste af hendes musik blev spillet i dur, til nogle af numrene bar vokalen en snert af mol, hvilket fik det til at lyde anderledes spændende.

Efter pausen trådte Ulrik Hoffman til på kontrabas, hvilket gav en dejlig bund og gjorde musikken mere levende.

Jam er jo Jam og hvor intet er planlagt, trommer, flygel og mundharpe blev tilføjet, og den musikalske bredde og de medvirkendes dygtighed til improvisation viste med alt tydelighed, at Fredericia har solide kræfter i musikkens verden, også selv om mange er tordenskjolds soldater, der går igen.

Det unge talent Amanda have forfattet en hurtig tekst som hun fremførte med jam bandet og nok var den hurtig udarbejdet ifølge hende selv, men god og dybsindig var den. Følgende gik igen ” mit hjerte er ren og min samvittighed sort”. Vel som mange danskere har det når de udfylder selvangivelsen eller er i nærkontakt med færdselspolitiet? Amanda har ført sunget til Jam, denne gang var hun bare bedre.

Den helt store overraskelse var den unge Camilla på kun 14 år, der genert, men sikkert fremførte salon musik med Louis Armstrongs, What A Wonderful World og Lullaby of Birdland som undertegnede ikke har hørt andre end Ella Fitzgerald fremføre. Jam versionen var dog lidt hurtigere end Ella’s version. Sikke en stemme, så ung med en så god voksenstemme, her er potentiale med rette vejledning og undertegnede håber at høre mere til det unge talent fremover.

Fredags Jam er et musikalsk fristed for alle der uforpligtigende har lyst til at ”lege med” der er ”bag gear” i form af flygel, trommesæt, guitar- og bas forstærker samt mikrofoner så man medbringer kun eget instrument. Der kan ikke spilles rigtig højt, men moderat nok til at de fleste musiktyper kan deltage. Alt undtagen læskedrikke er gratis. Så hvad skulle forhindre byens musikinteresserede borgere i at deltage. Jeg spørger bare. Næste Fredags Jam 1. juli har et opvarmningsorkester med det inspirerende navn, Trio Ged. Desværre er undertegnede på ferie, så jeg får ikke lyttet til geden, jeg håber dog at mange andre møder op.