Kan ordbingo i engelsk, landequiz i geografi og ekstra tid til at øve fremlæggelser være med til at fremme børn i udskolingen? Red Barnet Ungdoms nye læringscafé for børn i udskolingen på Kirstinebjergskolen skal med alternative læringsmetoder og engagerede frivillige styrke børnenes faglige udvikling, selvtillid og lyst til læring.

Læringscaféen på Kirstinebjergskolen åbner den 28. marts, og skal være med til at vække lysten hos børn, der er udfordret i skolelivet. Læringscaféerne drives af frivillige fra Red Barnet Ungdom og er en del af partnerskabet ‘Mod på skolelivet’ mellem Egmont Fonden og Red Barnet Ungdom. Partnerskabet skal give børn med faglige eller sociale udfordringer lyst til læring, kompetencer til at gennemføre en ungdomsuddannelse og bedre muligheder for at få det liv, de selv ønsker sig. 

Den seneste PISA-undersøgelse viser, at 15 procent af landets 15-årige ikke kan læse og 13,6 procent ikke kan regne godt nok til at klare sig på en ungdomsuddannelse. En udvikling som Red Barnet Ungdom håber, at læringscafèerne rundt om i landet kan være med til at vende.

“I et samfund som det danske kan vi ikke være bekendt at svigte disse børns og unges ret til en uddannelse, der kan bringe dem godt videre i livet, ” siger generalsekretær i Red Barnet Ungdom, Camilla Burgwald.

Fokus på motivation fremfor præstationskrav

Læringscaféen på Kirstinebjergskolen er et frivilligt tilbud til børn i udskolingen, og her supplerer engagerede unge frivillige lærernes arbejde ved at hjælpe børnene til at lære på aktive og alternative måder. De frivillige møder de unge i et miljø uden præstationskrav, hvor de trygt kan øve sig i det de synes er svært, fra danske gloser, tysk grammatik til gruppearbejde. I læringscaféen er der fokus på, at aktiviteterne skal være sjove og inddragende. Børnene inddrages derfor ofte i udformningen af læringscaféen og aktiviteterne, så de sammen får fokus på det, der er svært i skolen og sammen kan gøre fagene spændende. På den måde bliver læring sjovt og på børnenes præmisser.

Mariam Ebadi, der er frivillig projektleder for læringscaféen på Kirstinebjergskolen, glæder sig til at gøre en forskel.

” Jeg håber, at vi frivillige kan være med til at børnene tror mere på dem selv. Både fagligt, men i lige så høj grad socialt. Samtidig mener jeg også, at det er vigtigt at fortælle dem om uddannelsessystemet, så de kan danne sig et overblik over de forskellige muligheder de har. Gennem den tillid vi får til de forskellige børn håber jeg at vi kan skabe den tillid, faglighed og det sociale skub i den rigtige retning, så de kan skabe den fremtid som de selv har lyst til. “

Engagement fra unge skal hjælpe børn

De unge frivillige klædes af Red Barnet Ungdom på til opgaven gennem en stærk og fleksible organisering, samt løbende uddannelse og kompetenceudvikling. Den frivillige indsats koordineres tæt med lærere og pædagoger, således at barnets behov altid er i centrum. Programleder for Læringsindsatsen i Red Barnet Ungdom, Lotte Juul Mikkelsen, glæder sig over de frivilliges gå-på-mod for at gøre en forskel for børnene.

“De frivilliges engagement og store interesse i at være sammen med børnene vil gøre en kæmpe forskel. Børnene bliver mødt med en oprigtig interesse og en smittende glæde og engagement, hvilket gør læringscaféen til et rart sted at være. Det giver børnene et andet syn på læring og lektier, som er med til at styrke børnenes faglige selvtillid og ofte også deres trivsel i skolen generelt. “

Børn i hele landet skal have muligheden for at få hjælp

Læringscaféen i Fredericia er en del af Partnerskabet mellem Egmont Fonden og Red Barnet Ungdom, som hedder ‘Mod på Skolelivet’, og skal give 5.000 børn mod på skolelivet ved at engagere 3.500 unge frivillige i 120 læringscaféer i hele Danmark. Partnerskabet løber fra 2018-2021.

https://mikeno.dk/t262/M%C3%B8d%20og%20lyt%20til%20foredrag%20med%20Umahro%20Cadogan%20fra%20%22Spis%20dig%20rask%22
Annonce – køb billet her