I dag har det ikoniske sportsfirma offentliggjort, at dets fremtid er pelsfri, ved at slutte sig til det internationale program Fur Free Retailer. Adidas sælger ikke aktuelt produkter lavet af pels, men med dagens aftale viser firmaet en stærk holdning til dyrevelfærd ved at love permanent at sige nej til pels.

Dyreværnsorganisationen Anima driver programmet Fur Free Retailer i Danmark og jubler sammen med Fur Free Alliance over at kunne byde Adidas velkommen som firma nr. 1500, der forbedrer dyrevelfærden ved at tilmelde sig ordningen. Som et af de største sportsfirmaer i verden viser Adidas vejen for, hvordan andre brands kan skifte til dyrevenlige materialer:

“Adidas udvikler bæredygtighed i alle områder af sine produkter og i alle dele af virksomhedens drift. Siden 2018 har vi allerede brugt mere bæredygtig bomuld, fra 2024 vil vi udelukkende anvende genbrugt polyester, og i år lancerer vi den første løbesko, der er skabt til at blive genbrugt. Samtidig stiger antallet af veganske produkter med tre striber: Siden sidste år har de populære sneakers Stan Smith og Superstar været tilgængelige i veganske versioner. Ved permanent at sige nej til pels understreger vi vores søgen efter og øgede brug af innovative bæredygtige materialer”, siger Frank Henke der er Senior Vice President Sustainability hos Adidas.

I Danmark mener Anima, at Adidas’ beslutning viser en tydelig tendens i modebranchen.

“Når en mastodont som Adidas siger så tydeligt nej til pels, så er vi sikre på, at det vil inspirere mange til at følge efter. Det er flot, at adidas tager så klart et ansvar, og det understreger, at pels ikke har en fremtid i hverken Danmark eller modeverdenen. Nu bliver det interessant at se, hvem der lader sig inspirere og bliver de næste til at gå samme vej”, siger Animas direktør Joh Vinding.

Animas kollegaer og samarbejdspartnere i Fur Free Alliance roser ligeledes beslutningen.

“Ved at blive en del af Fur Free Retailer-programmet, forpligter Adidas sig til en pelsfri fremtid. Vi er særligt glade for, at Adidas fortsætter med at udvide sit sortiment af veganske produkter. At skifte til flere og flere dyrefri materialer er den bedste måde at forhindre at dyr lider på lang sigt”, siger Thomas Pietsch, ekspert i vilde dyr og pels hos organisationen FOUR PAWS.

“Vi er meget begejstrede over at byde Adidas velkommen som brand nr. 1500 i vores Fur Free Retailer program. Ikke alene er deres dedikation til en pelsfri politik medfølende, den er også fremsynet. I dag støtter forbrugere modebrands, der tager ansvar for at beskytte dyr og miljøet, og Adidas’ rejse mod at bruge bæredygtige materialer gør dem til en leder i den henseende,” sigerBrigit Oele, programchef i Fur Free Alliance.

Aftalen med Adidas er en betydningsfuld milepæl for Fur Free Retailer, som er et program, der drives i 25 lande verden over, og som har skabt et lavine af pelsfri politikker fra globale modebrands som Prada, Gucci, Zara, H&M og mange andre.

Pels er verden over kommet i stiv modvind i takt med, at der er stigende interesse i at beskytte dyr. I de seneste år har over et dusin europæiske lande, bl.a. Norge, Belgien og Holland, indført forbud mod pelsdyravl, og i USA har staten Californien forbudt salg af pels.

Fur Free Retailer
Fur Free Retailer-programmet er verdens førende initiativ, der skaber forbindelse mellem pelsfri virksomheder og forbrugere, der efterspørger etiske produkter. Med en tilstedeværelse i over 25 lande er Fur Free Retailer et internationalt initiativ fra Fur Free Alliance, der er en koalition af over 50 dyreværnsorganisationer fra hele verden, som samarbejder om at stoppe avl og slagtning af dyr for deres pels.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer