Forside Fredericia 600 elever dystede i opfindelser og teknologi

600 elever dystede i opfindelser og teknologi

DEL
Foto: Patrick Viborg Andersen, Fredericia AVISEN

600 elever fra Fredericia Kommunes 5. og 6. klasser deltog tirsdag i Naturfagmaraton, der blev afholdt i Fredericia Idrætscenter, hvor der blev dystet i opfindelser og teknologi.

Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?

Omkring 25.000 elever fra 5. og 6. klasse fra hele landet skal løse sjove udfordringer med opfindsomhed og sammenhold til årets udgave af Naturfagsmaraton, der nu er i fuld gang.

Foto: Patrick Viborg Andersen, Fredericia AVISEN

Tirsdag var turen kommet til Fredericia, hvor eleverne havde forberedt sig på skolen i op til to måneder. Klokken 09:30 blev der budt velkommen i hal 6 i Fredericia Idrætscenter, hvor man kunne mærke forventningsglæden blandt de mange børn.

En af de deltagende elever var Anton Brunbjerg Skovsen, der går i 5.A på Kirstinebjergskolen afd. Indre Ringvej.

Foto: Patrick Viborg Andersen, Fredericia AVISEN

“Det er rigtig fedt at være her. Det er lidt noget andet end den daglige undervisning,” siger Anton til Fredericia AVISEN.

En af de ting, som eleverne skulle i den første del af konkurrencen var, at de på skolen havde forberedt et spil, hvor de skulle lave fysiske aktiviteter.

Foto: Patrick Viborg Andersen, Fredericia AVISEN

“Det var sjovt at prøve spillet rigtigt efter, at vi havde brugt tid på at lave det i skolen,” fortæller Anton, der ellers ser det som hyggelig dag med sine klassekammerater:

“Vi har talt rigtig meget sammen. Så det har været rigtig dejligt at vi har kunne det.”

Foto: Patrick Viborg Andersen, Fredericia AVISEN

Thor Halvor Jensen fra Erritsø Fællesskole afd. Højmosen synes også, at det var en god dag at være elev på.

“Det er sjovt at være her. Man laver noget andet end til dagligt,” siger Thor, der også glæder sig over læringsformen:

“Man lærer noget nyt af at være her, og så er det sjovt at lære ting, når man prøver det på den måde som man gør her,” fortæller Thor.

Årets tema

Foto: Patrick Viborg Andersen, Fredericia AVISEN

I år er der et samlet tema for Naturfagsmaraton. Eleverne skal arbejde med at løse nogle af de spændende udfordringer der er, når man bor i en by. Det skal de med udgangspunkt i den fiktive by ”Grønby”, som er et billede på en helt almindelig dansk provinsby. Grønby er en populær by, og der flytter hele tiden flere mennesker til byen. Samtidig ønsker beboerne at passe godt på byens natur og på de ressourcer, der er til rådighed. Med udgangspunkt heri skal eleverne udtænke kreative og smarte løsninger til de udfordringer, tilflytningen giver.

Foto: Patrick Viborg Andersen, Fredericia AVISEN

Alle opgaver til Naturfagsmaraton tager udgangspunkt i en engineering-didaktik, hvor engineering forstås som ingeniørernes arbejdsmetode. Det er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som skal løse et konkret problem eller behov. Naturfagsmaraton sætter med didaktikken fokus på hele processen med at udvikle en opfindelse – fra de første undersøgelser til testfasen. Engineering-didaktikken er udviklet i projektet Engineering i skolen og er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

https://trinity.dk/event/asparges-hvidvinsaften-2019/
Kom og nyd en skøn wine dinner i magiske rammer. Klik her.
DEL