Lørdag er en helt særlig dag for benzinkongen fra Vejle, Olaf Haahr. Det er nemlig 60 år siden, under navnet O. Haahrs Olie-forretning, at han startede Haahr Benzin.

Benzin på trods
Historien om Olaf Haahr er en fortælling om en trodsig og iderig personlighed. Det hele tog sin begyndelse 8. august 1960, da 22-årige Olaf Haahr sad på kontoret og blev skældt ud af sin chef hos Aarhus Kul-kompagni.

”For fanden, hvis du er så dygtig, hvorfor starter du så ikke for dig selv,” prøvede direktøren, at latterliggøre ham på et møde.

Olaf Haahr trak konferencestolen tilbage og sagde: ”så vil jeg gerne sige farvel” – alle tilstedeværende måbede. Ni dage senere kunne Vejle Amts Folkeblad berette, at Olaf Haahr havde lejet lokaler på det tidligere Hotel Royal hvorfra han begyndte at sælge olie i Vejle.

Olien kom først fra ESSO men, da Haahr Benzin voksede fik de gode forbindelser til Sovjetunionen, hvor man i 1960’erne ikke ville handle med store multinationale olieselskaber grundet politiske spændinger. Til gengæld ville man gerne handle med en lille, dansk virksomhed, ejet af en ung Vejlenser, og det skulle vise sig at blive en god forretning for Olaf Haahr. De billige priser gjorde ham i stand til at udvide sin kæde og samtidig tilbyde billigere benzin og olie end konkurrenterne.

Opturen og nedturen
Olaf Haahr opnåede stor succes med sine tankstationer og brændselsolie salg og var i stand til at sælge det til Statoil i 2004 for et trecifret millionbeløb. Men Olaf Haahr hviler ikke på laurbærrene. Allerede tre år senere åbnede han en række ubemandede miljøfremtidssikret stationer – målet var 50 stationer, så kæden blev landsdækkende, som han frasolgte i 2015. Stationerne blev bl.a. finansieret af EBH Bank med to tredjedele på en 15 års leasingaftale. Bankens sikkerhed var, at de kunne få dagensomsætning ind på kontoen med det samme. Da finanskrisen rammer Danmark i 2008 krakker banken, og arrangementet havner i Finansiel Stabilitet indtil lånene senere bliver overtaget af Spar Nord.

”Spar Nord vælger egenhændigt som noget af det første, at annullere leasingaftalen med et pennestrøg og overføre arrangementet til en aftale som kunne opsiges med 14-dages varsel,” fortæller Olaf Haahr.

24. januar 2017 går Olaf Haahr personligt konkurs.

Tanken var tom.

Stadig meget på hjerte
Selvom Olaf Haahr har trukket sig tilbage fra benzinkampen, er han ikke stoppet med at interessere sig for samfundet og ikke mindst energibranchen. Da han startede de miljørigtige stationer tilbage i 2007, sikrede han sig, at de var forberedt til fremtiden:

”Da vi opbyggede benzinkæden, satte vi os for hvilken type benzinstation vi ville have.

En vi selv ville få mareridt over, hvis en anden skiderik havde fundet på det,” fortæller Olaf Haahr.
Den nye type benzinstation var en station, der var forberedt teknisk til at kunne håndtere forskellige fremtidige tænkelige og utænkelige/politiske drivmidler. Electrofuels, et emne Olaf Haahr slet ikke kan tie om. Olaf Haahr mener, at Danmark kan blive et foregangsland med electrofuels, fordi vi har den grønne strøm og kun får mere af den.

”Danmark kan stoppe med at bruge penge electrificering af jernbanenettet. Hvorfor bruge ca. 30 milliarder på noget som vi har en løsning på med electrofuels? Hvorfor skal naboerne til jernbanestrækningen imellem Fredericia og Aalborg generes af den øgede støj og synet som køreledningerne giver? Politikerne må hellere spare de 30 milliarder og bruge dem i stedet til at udbygge produktionsanlægget til electrofuels oppe i Mette Frederiksens valgkreds, Aalborg! – Der vil det nok få stor bevågenhed!” siger Olaf Haahr.

Nyder sit otium
Der er meget at fortælle i historien om Olaf Haahr. Om opturene og nedturen. Hans politiske karriere som viceborgmester i Vejle opstillet på sin egen liste. Og om det allervigtigste for Olaf Haahr: hans tre børn Marie-Louise, Anne-Sofie og Niels-Peter.

Olaf Haahr er ikke en bitter mand. Selvom han har oplevet lidt af hvert, er hans glad og tilfreds. Den store villa med fjordudsigt er skiftet ud med en lejlighed på Fredericiavej, og det er helt fint, hvis man spørger Olaf Haahr, som er født op opvokset i Mølholm.

Selvom det er et helt særligt jubilæum for Olaf Haahr, bliver dagen fejret i beskedne rammer hjemme i hans lejlighed med et stykke kage og en god kop te, præcis som han ønsker det med familie og nære venner.

”Det der betyder allermest for mig er at mine børn og jeg har et godt helbred, er sunde, raske og ser ud til at have en lys fremtid foran sig,” slutter Olaf Haahr.

FAKTA om Olaf Haahr:
Olaf Haahr er 82 år (født 28. oktober 1937) og stiftede som 22-årig O. Haahrs Olieforretning

(senere Haahr Benzin). Han solgte sin første kæde af bemandede servicestationer til Statoil i 2004, men tre år senere opstartede han en ny kæde af miljørigtige

ubemandede tankstationer. Denne kæde blev frasolgt i 2015.

Han har været 1. viceborgmester i Vejle Kommune (2001 – 2005) hvor han med Vejle Listen

støttede den daværende SF-borgmester Flemming Christensen.

Privat har han tre børn: Marie-Louise, Anne-Sofie og Niels-Peter.

Han går meget op i samfundsforhold, historie og antikt legetøj.

FAKTA om Electrofuels (Power to X):

På Aalborg universitet er man rigtig langt med udviklingen af electrofuels  også kaldet ’Power to X’. Her har man et anlæg som kan kombinere grøn strøm, metanol og indsamlet CO2 til grønt CO2 neutralt flydende brændstof.  Søren Knudsen Kær fra AAU er specialist på området og Aalborg kan let blive metropol på dette område. Der ligges op til at indsamlingen af CO2 skal foregå på Aalborg Portland.

Electrofuel kan anvendes i eksisterende forbrændingsmotorer og det kan indgå i produktionen af nogle typer biodiesel. I modificerede skibsmotorer kan det erstatte fossilt brændstof. Electrofuels er flydende og det kan derfor distribueres på samme måde som benzin og diesel. Da det ved forbrændingen ikke udledes mere CO2 end der er brugt til at producere det er anvendelsen CO2 neutral. 

Lige før sommerferien gik Mærsk, Ørsted, SAS, DSV, Københavns Lufthavn m.f. sammen i et electrofuels konsortium som skal ligge i øst Danmark. Her får vi løsningen til den tunge transport (Fly, skibe og lastbiler) og deres ambition er at få verdens største produktion af electrofuels. 

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer