Solen skinner i Fredericia. Fredericia AVISEN skal mødes med, hvad der bedst kan beskrives som et reklamebureau, det drejer sig om virksomheden Black Mill Media Production.

Porten efter torvet og overfor Provianten i Jyllandsgade. Sådan blev det beskrevet, hvordan Fredericia AVISENS udsendte skulle finde Black Mill Media Production, der hører hjemme i baggårdshuset i Jyllandsgade 26.

Porten er lukket, men dog ikke låst. Efter at være gået igennem porten popper Black Mill Media Productions skilt op ved et hus. Jeg går op ad trappen og ser en mand, og spørger: “Hej. Er det dig, der er Peter?”. Ganske rigtigt, det er Peter Bech, der har Black Mill sammen med Terhi, som han privat også danner par med.

Peter kalder på Terhi og vores snak går i gang.

Black Mill
Peter og Terhi foran indgangen til Black Mill. Foto: Black Mill

“Herinde laver vi alt med film, lige fra reklamefilm og på den kommercielle side alt hvad der hedder reklame faktisk. Det er også tryksager, tryk til tøj og artikler til at vise. Alt muligt. Vi laver også dokumentarfilm,” indleder Peter og bliver suppleret af Terhi, der kommer fra Finland.

“Min baggrund er i publicservice med at lave film dokumentere film osv.”

“Jeg har en baggrund i den grafiske branche,” indskyder Peter inden Terhi fortsætter:

“Dengang jeg flyttede fra Finland kunne jeg slet ikke forstå dansk. Jeg kunne bare en masse snak, sådan blablablabla. Jeg forstod ikke noget. Man skal selvfølgelig først lære sproget, og derefter kan det stadig være svært. Der er noget med kulturen også, så der er mange ting.”

Med baggrund i det, og blandt andet at Terhi også gerne ville lave noget, som hun synes er fedt og udfordrende, valgte parret at starte Black Mill op.

“Vi valgte at sadle lidt om i livet. Vi startede op i det her hus, og der skulle gøres en hel del ved huset. Vi flyttede herned med vores egenskaber, og hvad vi nu havde af grej. Siden har vi opgraderet så vi har det grej, der kræves i dag,” siger Peter.

Terhi ude på en opgave. Foto: Black Mill

“Til at starte med arbejdede jeg i vores soveværelse, så det var ikke så dejligt. Det var derfor godt, at vi fik vores eget lokale her,” forklarer Terhi om starten på virksomheden, der til at starte med heller ikke var en fuldtidsbeskæftigelse.

“Vi fik flere og flere henvendelser, og kunne se mulighederne for at starte en virksomhed. Nu har vi kunder af alle mulige slags, både detailkunder, større virksomheder, messecentrer og kommuner,” fortæller Peter og kommer ind på ambitionerne for Black Mill:

“Vores ambitioner er lige for tiden, at vi gerne vil være lokalt kendte. Vi har mange kunder uden for byen, også oppe i Finland pga. Terhis netværk,” lyder ordene fra Peter Bech.

Snakken i baggårdsvirksomheden er slut. Vi takker for snakken i baggården bag porten, og går hver til sit igen.