Der skal forskes i bakterier under forskningens døgn i Kolding. Som optakt skal 100 elever fra henholdsvis Bramdrup Skole og Brændkjærskolens 8. klasser, have dyrkning af selvlysende bakterier, fremstilling af bioplast med mælk samt udskilning af DNA på skoleskemaet i 10 uger.

Eleverne undervises på SDU, hvor de arbejder med gør det selv og gør det sammen biologi. Undervisningen omfatter elementer som byg dit eget laboratorium, 21. Century Skills og formidling i forbindelse med Forskningens Døgn d. 28.4.

Undervisningen foregår i vekselvirkning mellem teorioplæg, fremstilling af laboratorieudstyr ved hjælp af lasercutter og anden teknologi og laboratoriearbejde med mikroorganismer og andet biologisk materiale. Eleverne får indblik i muligheder for at gro tøj eller møbler, farve tøj ved hjælp af bakterier, lave biobrændstof eller selvlysende kunstværker og får indblik i designerens og biologiens verden på en måde, der ikke kan opleves i det almindelige klasseværelse.

Eleverne introduceres til en verden, hvor innovation, design, biologi og bæredygtighed hænger sammen på en naturlig måde, samtidig med at de får mulighed for at fordybe sig på helt nye måder og derved rustes til en bæredygtig fremtid.

I løbet af Forskningens Døgn d. 28.4. skal eleverne så vise deres viden, processer og resultater frem for skoleelever, forældre og byens borgere, når der bliver åbent laboratorie på SDU.

Forløbet blev udviklet af SDU samarbejdspartner professor Danielle Wilde som en del af hendes forskning i bæredygtigheds design og kreativitet. I samarbejde med SDU Maker Lab og Pædagogisk Center Kolding, blev der skabt kontakt til lokale skoler og skabt en lokal forankring. Pressen er velkommen til at møde op og se hvordan eleverne arbejder forud for forskningens døgn.

Fakta:
Biohacking betyder, at man hacker et biologisk system eller en biologisk proces. Når man hacker skiller man tingene fra hinanden og sætter dem sammen på en ny og bedre måde.