Kolding Kommunes seniorområde har netop fået 10.5 millioner kroner fra Sundhedsstyrelsen til projektet ”Tættere på”. Formålet med projektet er at blive bedre til at kunne tilbyde den rette løsning på det rette tidspunkt til dem, der henvender sig til kommunen om hjemmehjælp, rengøring, nødkald, madservice m.m.

Grundtanken bag projektet er, at det er fundamentalt afgørende at blive lyttet til og forstået, når man beder om hjælp. Det kræver, at den fagperson du henvender dig til, gør sig umage og tager sig tid til at få indsigt i det hele billede. For mange kan det være en svær beslutning at række ud efter hjælp og for nogle er det ikke deres egen beslutning at bede om hjælp. Baggrunden for at henvende sig til kommunen er ofte en pludselig ændring i livet i form af en fysisk svækkelse eller stigende utryghed. Uanset årsagen er det en sårbar situation og kommunens fornemmeste opgave er at have respekt for den samlede livssituation og være klar til at tage imod med lige dele ansvar og omsorg.

Med de nye midler bliver det muligt at arbejde målrettet med at blive klogere på borgernes oplevelse og komme et spadestik dybere i forhold til at forstå borgernes behov og ønsker. Helt konkret skal projektet kortlægge borgerrejsen fra borgerne første gang søger om hjælp, til de står med et tilbud eller forløb. Projektet startede så småt op for et år tiden og med den økonomiske saltvandsindsprøjtning får projektet tilført både tid og ressourcer til at kigge borgeroplevelsen og organisering grundigt efter i sømmene. 

Søren Rasmussen

”Vi har dygtige medarbejdere, som hver dag går på arbejde og gør en kæmpe forskel. Men det er fuldstændig afgørende, at de bruger deres tid rigtigt, og det er tæt på borgerne. Vi vil derfor have et stort fokus på at medarbejderne skal bruge mindre tid på dokumentation og bureaukrati og mere tid på den direkte kontakt til borgerne,” siger Søren Rasmussen, formand for Seniorudvalget.

Projektet trækker tråde tilbage til 2018, hvor en analyse på seniorområdet blandt andet viste, at der kunne være et udviklingspotentiale i at kigge nærmere på visitationsområdet og samspillet mellem de forskellige fagområder. Siden 2015 har forvaltningen kontinuerligt arbejdet med dette perspektiv i form af visionen ”Borgerens centrum” og strategien ”Selvværd og Sammenhæng – i alt hvad du siger og gør!”.

”Hver henvendelse, hver livssituation og hvert menneske bag er unikt. Derfor skal vi blive bedre til at opdage og forstå, hvad der er på spil for den enkelte. Kun ved at lytte og spørge ind kan vi skabe meningsfulde, individuelle løsninger, der batter, sammen med det menneske, der har behov for hjælp og støtte. Men det forudsætter en ting – at vi kommer tættere på,” siger Annette Lund, Direktør for Senior-, Sundheds- og Fritidsforvaltningen.

Fakta:

Sundhedsstyrelsens pulje til at styrke omsorg og Nærvær i ældreplejen udspringer fra finansloven for 2020. Sundhedsstyrelsen modtog i alt 61 ansøgninger og efter en faglig vurdering blev puljens i alt 245 mio. kr. fordelt på 31 projekter fordelt på 29 kommuner.

Kolding Kommune har søgt pengene til at gennemføre projektet som en strategisk designproces, som skal samskabes og kvalificeres igennem et samarbejde med Designskolen Kolding.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer