Den 6. november er det et år siden, at det pædagogiske innovationslaboratorium åbnede dørene op for alternativ undervisning til Koldings folkeskoleelever, og det er blevet taget godt imod.

I alt 2000 folkeskoleelever og 400 lærere og pædagoger har prøvet kræfter med laboratoriets innovative læringsmiljø, hvor robotter, 3D print, programmering, kodning og elektronik sat i spil med opgaveløsning er en del af undervisningen.

5. klasse fra Eltang Skole er en af de klasser, der af flere omgange har flyttet undervisningen fra klasselokalet til PIL’s laboratorium i kælderen under Pædagogisk Center.

”Det er virkelig fedt at komme herned i stedet for at sidde i skolen og løse matematikopgaver. Her får vi lov til at lege, ligesom vi gjorde i 0. klasse i stedet for at sidde og skrive på et papir. Vi lærer, hvordan man programmerer en robot til at køre rundt, og selvom vi faktisk har matematik, så føles det ikke som om, at vi har det”, fortæller 5. klasses elev fra Eltang Skole, Asta Honoré.

Blandt eleverne går deres vante matematiklærer rundt og observerer deres arbejde med robotterne, mens undervisningen styres af en digital læringskonsulent fra PIL.

”Det er en oplevelse for dem, at komme herned og prøve noget helt andet. De bliver selv vildt overrasket over hvor meget matematik, der kommer ud af deres mund, når de står ved tavlen og fortæller om deres arbejde med programmering af robotten. De matematiktimer, vi bruger i PIl, er godt givet ud”, siger matematiklærer til 5. klasses eleverne fra Eltang Skole, Lena Hail.

Med visionen for øje
Undervisningen på PIL er baseret på det 21. århundredes kompetencer, som handler om at vise eleverne, at det er vigtigt, at man kan kombinere de faglige færdigheder til noget, der er nyt og anderledes, fra det man kender.

”Med oprettelsen af PIL har vi taget fat i vores innovations og designtankegang i Kolding Kommune. I laboratoriet kan eleverne selv være med til at designe deres projekter og være kreative samtidig med, at vi kan blande matematik, dansk og andre fag ind i undervisningen”, lyder det fra formand for Børne- og Uddannelsesudvalget, Christian Haugk.

Oprettelsen af PIL har vakt interesse fra kommuner rundt om i landet. Særligt erfaringen med det alternative læringsmiljø, har gjort det attraktivt for andre kommuner at spejle sig i Kolding.

Kolding
”Jeg er blevet så vild med at programmere robotter, at jeg har sagt til min mor, at jeg ønsker mig en i julegave”, fortæller Mathilde Madsen, som på billedet sidder i skrædderstilling og krydser fingre for, at hun sammen med sin gruppe har programmeret deres robot til at gennemføre robotbanen rigtigt. (Foto: Kolding Kommune )