Det vil lette rednings- og oprydningsarbejdet efter uheld på motorvejene, hvis retningslinjerne for køkørsel ved uheld blev de samme i hele landet. Det konkluderer et forsøg på den fynske motorvej. Trekantområdet Danmark efterlyser handling nu.

Trængslen på motorvejen i Trekantområdet er stigende, og på nogle af strækningerne er den allerede kritisk med lange bilkøer. Helt slemt er det omkring myldretid, og når der sker uheld. Borgmestrene i Trekantområdet sætter deres lid til, at regeringens kommende infrastrukturplan blandt andet vil indeholde et ekstra spor på motorvejen rundt om Kolding.

Det kommer dog til at tage tid før en udvidelse kan stå færdigt. Derfor appellerer Trekantområdet Danmarks formand Jens Ejner Christensen nu til, at man i ventetiden indfører ens regler ved køkørsel i hele landet. En helt ny rapport lavet på baggrund af forsøg på den fynske motorvej viser nemlig, at ens standarder letter rednings- og oprydningsarbejdet – og dermed mindsker ventetiden for bilisterne i kø.

– Det er klart, at trængselsproblemerne i Trekantområdet langt fra kan løses med ens regler. Men mens vi venter på en ordentlig løsning, kan vi jo ligeså godt afhjælpe trafikken, hvor det er muligt. Og det her er jo et tiltag, der kan indføres med det samme uden store omkostninger, siger han

I dag er det sådan, at hvis man holder i stillestående kø på den sønderjyske motorvej på grund af et uheld, forventer langt de fleste bilister at de skal holde deres bane, så redningskøretøjerne kan komme forbi i nødsporet.

Hvis uheldet i stedet sker på den fynske motorvej, skal bilisterne holde helt til højre i inderbanen eller helt til venstre i yderbanen, så der er plads til redningskøretøjerne mellem bilrækkerne. En såkaldt ”udrykningsvej”, som mange kender fra Tyskland. Det er en fynsk praksis, der er vedtaget efter gode resultater fra forsøget, og en praksis, som beredskabsdirektør i Trekantbrand, Jarl Vagn Hansen, gerne så indført i hele Danmark.

– Trekantområdet er et utroligt trafikeret område, og vi har behov for en ensartet reaktion fra bilisterne, så vi under udrykning hurtigst muligt kan komme frem til uheldsstedet og påbegynde en oprydning. Min anbefaling flugter helt klart rapportens anbefaling om en ensartet procedure for en såkaldt udrykningsvej, siger Jarl Vagn Hansen

Fakta om rapporten:

I maj 2018 satte den daværende transportminister Ole Birk Olesen gang i et pilotforsøg på den fynske motorvej med deltagelse fra Vejdirektoratet, Rigspolitiet, Fyns Politi, Beredskab Fyn, Region Syddanmark og Trekantområdets Brandvæsen. Forsøget skulle undersøge, hvordan man hurtigere kan håndtere uheld på motorvejene og formindske køtiden.

Pilotforsøget omfattede 20 initiativer, som alle er evalueret i en afsluttende rapport. 

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer